درجة ممارسة القادة الأكاديميين لأبعاد الذكاء التنافسي وعلاقته بعملية اتخاذ القرار بجامعة طيبة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة طيبة

المستخلص

المستخلص
هدفت الدراسة التعرف على درجة ممارسة القادة الأكاديميين لأبعاد الذكاء التنافسي وعلاقتها بعملية اتخاذ القرار بجامعة طيبة، والتعرف على واقع عملية اتخاذ القرار لدى القادة الأكاديميين بجامعة طيبة، والعلاقة بين درجة ممارسة القادة الأكاديميين لأبعاد الذكاء التنافسي وعملية اتخاذ القرار بجامعة طيبة. وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي لتحقيق أهدافها، كما استخدمت الاستبانة أداة لجمع البيانات، وطبقت الدراسة على عينة من القادة الأكاديميين في جامعة طيبة بالمدينة المنورة فرع ينبع والبالغ عددهم (46). وتوصلت الدراسة إلى أن درجة ممارسة القادة الأكاديميين لأبعاد الذكاء التنافسي جاءت بدرجة كبيرة، حيث جاء بُعد نشر المعلومات في الترتيب الأول يليه بُعد جمع المعلومات ثم بعد التخطيط، وفي الترتيب الرابع بُعد التقييم وجميعها جاءت بدرجة كبيرة ما عدا بُعد تحليل المعلومات الذي حل أخيراً بين الأبعاد بدرجة متوسطة. كما توصلت الدراسة إلى أن واقع عملية اتخاذ القرار جاء بدرجة كبيرة. وأن هناك علاقة ارتباط متوسطة بين ممارسة أبعاد الذكاء التنافسي ككل وعملية اتخاذ القرار.
Abstract
The aim of this study was to identify the degree to which academic leaders use the dimensions of competitive intelligence in the decision-making process at Taibah University, the reality of the decision-making process among academic leaders at Taibah University, the relationship between the degree of academic leaders' practice of the dimensions of competitive intelligence and the decision-making process at Taibah University, and to reveal differences in responses of the sample members to the degree that academic leaders use the dimensions of competitive intelligence in the decision-making process at Taibah University. The study adopted the descriptive survey approach to achieve its goals, and the questionnaire was used as a tool to collect data. The study was applied to a sample of 46 academic leaders at Taibah University in Madinah, Yanbu Branch. The study found that the degree of academic leaders practicing the dimensions of competitive intelligence came to a high degree, as the information dissemination dimension came in the first place, followed by the information gathering dimension, then the planning dimension, and in the fourth order the evaluation dimension, all of which came in a high degree except for the information analysis dimension, which finally came in moderate degree. The study also found that the reality of the decision-making process came to a large degree. And that there is a correlation between practicing the dimensions of competitive intelligence as a whole and the decision-making process.
 

الكلمات الرئيسية