تقويم مدى تمکن تلاميذ الصفوف الثلاثة الأولى من المرحلة الابتدائية بدولة الإمارات العربية المتحدة من المستويات المعيارية لمهارتي القراءة والکتابة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بکلية المدينة الجامعية بعجمان بدولة الإمارات العربية المتحدة

المستخلص

ملخص البحث :  تحديد مدى تمکن تلاميذ الصفوف الثلاثة الأولى من المرحلة الابتدائية بدولة الإمارات من المستويات المعيارية لمهارتي القراءة والکتابة من خلال إعداد قائمة بالمستويات المعيارية للقراءة والکتابة ومؤشراتها المناسبة لهؤلاء التلاميذ ، ثم تحديد الفرق بين تلاميذ الصفوف الثلاثة في التمکن من المستويات المعيارية لمهارتي القراءة والکتابة .
أهم النتائج :
-مستوى أداء تلاميذ الصف الأول الابتدائي في کل مؤشرات المستويات المعيارية ، کان متفاوتًا ما بين مرتفع ومتوسط ومتدن، فقد جاءت نسبة أدائهم في المستوى المرتفع، حوالي 2  30,% ، وفي المستوى المتوسط 7  37,% ، وفي المستوى المتدني 1 32,% ، مما يعني أن نسبة تلاميذ الصف الأول الابتدائي الذين حققوا الأداء المطلوب (المرتفع) لم تصل إلى الثلث، وأن أکثر من ثلثي التلاميذ قد انحصر أداؤهم في المستويين : المتوسط والمتدني، وهذا يدل على ضعف المستوى العام في مهارة القراءة لدى هؤلاء التلاميذ ،أما عن متوسط الأداء العام لتلاميذ الصف الأول الابتدائي في مؤشرات کل مستوى معياري – على حده – فقد جاء متفاوتًا أيضًا، حيث جاء متوسط أداء التلاميذ في المستوى المعياري الأول "ينمي الاستعداد لتعلم القراءة " هو أفضل الأداءات، بمتوسط ,07 2 ، وحقق ,4 35% من التلاميذ المستوى المطلوب في الأداء ( المرتفع )، ثم جاء بعده المعيار الخامس " يقرأ النصوص الأدبية ويفهمها " بمتوسط ,052 ، وحقق 5  33,% من التلاميذ المستوى المطلوب في الأداء بهذا المعيار، وجاء في المرتبة الثالثة المعيار الرابع "يفهم المقروء " بمتوسط ,022  ، وحقق 2  30,% من التلاميذ المستوى المطلوب في الأداء بهذا المعيار، ثم جاء في المرتبة الرابعة المعيار الثاني "يتعرف المقروء وينطقه " بمتوسط ,941  ، وقد حقق ,3 28% من التلاميذ المستوى المطلوب في الأداء بهذا المعيار، وأخيرًا جاء المعيار الثالث "يکتسب المفردات " في المرتبة الخامسة والأخيرة، بمتوسط ,831  ، حيث حقق 8  23,% فقط من التلاميذ المستوى المطلوب في الأداء بهذا المعيار.
-مستوى أداء تلاميذ الصف الثاني الابتدائي في کل مؤشرات المستويات المعيارية ، کان متفاوتًا ما بين مرتفع ومتوسط ومتدن، فقد جاءت نسبة أدائهم في المستوى المرتفع، حوالي 6 30,% ، وفي المستوى المتوسط 5  37,% ، وفي المستوى المتدني 9  31,% ، مما يعني أن تلاميذ الصف الثاني الابتدائي قد انحصر أداؤهم في المستويين : المتوسط والمتدني، وهذا يدل على ضعف المستوى العام في مهارة القراءة لدى هؤلاء التلاميذ ،أما عن متوسط الأداء العام لتلاميذ الصف الثاني الابتدائي في مؤشرات کل مستوى معياري – على حده – فقد جاء متفاوتًا أيضًا، حيث جاء متوسط أداء التلاميذ في المستوى المعياري الأول "يتعرف المقروء وينطقه " هو أفضل الأداءات، بمتوسط ,07 2 ، وحقق ,6 35% من التلاميذ المستوى المطلوب في الأداء ( المرتفع )، ثم جاء بعده المعيار الرابع " يقرأ النصوص الأدبية ويفهمها " بمتوسط 97  1,وحقق 2  30,% من التلاميذ المستوى المطلوب في الأداء بهذا المعيار، وجاء في المرتبة الثالثة المعيار الثالث "يفهم المقروء " بمتوسط 96  1,%، وحقق 9  27,% من التلاميذ المستوى المطلوب في الأداء بهذا المعيار، وأخيرا جاء في المرتبة الرابعة المعيار الثاني "يکتسب المفردات " بمتوسط 93  1,%، وقد حقق 828,% من التلاميذ المستوى المطلوب في الأداء بهذا المعيار .
-مستوى أداء تلاميذ الصف الثالث الابتدائي في کل مؤشرات المستويات المعيارية ، کان متفاوتًا ما بين مرتفع ومتوسط ومتدن، فقد جاءت نسبة أدائهم في المستوى المرتفع، حوالي 9  33,% ، وفي المستوى المتوسط 5536,% ، وفي المستوى المتدني 55  29,% ، مما يعني أن تلاميذ الصف الثالث الابتدائي قد انحصر أداؤهم في المستويين : المتوسط والمرتفع، وهذا يدل على المستوى العام المتوسط في مهارة القراءة لدى هؤلاء التلاميذ، أما عن متوسط الأداء العام لتلاميذ الصف الثالث الابتدائي في مؤشرات کل مستوى معياري – على حده – فقد جاء متفاوتًا أيضًا، حيث جاء متوسط أداء التلاميذ في المستوى المعياري الثالث "يفهم المقروء  " هو أفضل الأداءات، بمتوسط 09  2,%، وحقق 635,% من التلاميذ المستوى المطلوب في الأداء ( المرتفع )، ثم جاء بعده المعيار الرابع " يقرأ النصوص الأدبية ويفهمها " بمتوسط 08  2,وحقق 435,% من التلاميذ المستوى المطلوب في الأداء بهذا المعيار، وجاء في المرتبة الثالثة المعيار الثاني "يکتسب المفردات " بمتوسط 012,%، وحقق 34% من التلاميذ المستوى المطلوب في الأداء بهذا المعيار، وأخيرا جاء في المرتبة الرابعة المعيار الأول "يتعرف المقروء وينطقه " بمتوسط 98 1,%، وقد حقق 630,% من التلاميذ المستوى المطلوب في الأداء بهذا المعيار .
Abstract: To determine the extent to which students in the first three grades of primary school in the UAE were able to meet the standard levels of reading and writing skills by preparing a list of standard reading and writing levels and their appropriate indicators for these students, and then determining the difference between students in the three grades in achieving the standard levels of reading and writing skills.
                                                                                                       Main results:
- The level of performance of the first grade pupils in all the indicators of the standard levels was varied between high, medium and low. Their performance at the high level was about 2%, 30%, at the intermediate level, 37%, and at the low level 1, 32% , Which means that the proportion of pupils in the first grade of primary who achieved the required performance (high) did not reach one third, and that more than two-thirds of the students have been limited performance at the levels: the average and the low, and this indicates the weakness of the general level of reading skills of these students, Average overall performance of first graders in the indicators of each standard level The average performance of the students in the first level of "developing learning readiness" was the best performance, with an average of 2 07, and 4% of the students achieved the required level of performance (high), followed by The fifth criterion "reads and understands literary texts" by an average of 2, 5, and 5, 33% of the students achieved the required level of performance in this standard. The fourth criterion, "reading comprehension," reached an average of 2 02, and 2, 30% Which is required to perform in this standard. Then, the fourth criterion, "Recognized reading and pronouns", came in fourth place with an average of 94, 1, and Achieved 3, 28% of the pupils level required in the performance of this standard, and finally came third criterion "is gaining vocabulary" in the fifth and last place, with an average 83 1, which achieved 8 23, only% of the pupils level required in the performance of this standard.
- The level of performance of the second grade pupils in all standard level indicators varied between high, medium and low. Their performance at the high level was about 6%, 30%, intermediate level 5 37%, low level 31 31% , Which means that students in the second grade of primary school was limited performance at the levels: medium and low, and this indicates the weakness of the general level of reading skill among these students, while the average performance of the general secondary school students in the indicators of each standard level - Was also uneven, with average student performance at the normative level The first to "recognize and read" is the best performance, with an average of 2, 07, and 6, 35% of the students achieved the required level of performance (high), followed by the fourth criterion "reading and understanding literary texts" with an average of 97% , The third criterion, "Reading comprehension," averaged 96.1%, and 9%, 27% of the students achieved the required level of performance in this standard. Finally, the fourth criterion "Acquires Vocabulary "with an average of 93, 1%, and 8, 28% of students achieved the required level of performance in this standard.
- The level of performance of the third grade pupils in all the indicators of the standard levels was mixed between high, medium and low. Their performance at the high level was about 9.33%, the average level was 55 36%, the low level was 29.55% , Which means that students in the third grade of primary school were limited to performance at the intermediate and high levels, which indicates the average level of the average reading skill of these students, while the average overall performance of third-grade students in the indicators of each standard level - Also uneven, with the average performance of pupils at the level The third type of "reading comprehension" is the best performance, with an average of 2, 09%, and 6%, 35% of the pupils achieved the desired level of performance. 35% of the students achieved the desired level of performance in this standard. The second criterion was "Vocabulary Acquisition" with an average of 2 01%, 34% of the students achieved the desired level of performance in this standard. Finally, With an average of 98.1%, and 6, 30% of students achieved the required level of performance in this standard.

الكلمات الرئيسية