أثر استراتيجيتين للفصول المعکوسة التشارکية (التقدمية/الرجعية) في تنمية مهارات تطوير المواقع التعليمية لدي طلاب الدراسات العليا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معيدة بقسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية-جامعة عين شمس

المستخلص

مستخلص البحث
يهدف البحث الحالي إلي تحديد البيئة الأنسب (الفصل المعکوس التشارکي التقدمي مقابل الفصل المعکوس التشارکي الرجعي) لتصميم فصول معکوسة ملائمة لتنمية مهارات تطوير المواقع التعليمية لدى طلاب الدراسات العليا بجانبيها الادائي والمعرفي، وتحقيق رضا الطلاب عن بيئة التعلم، وأسفرت النتائج عن وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى ≤ 0.05 بين متوسطي درجات الکسب لطلاب المجموعتين التجريبيتين في الأداء المهارات والاختبار التحصيلي لتطوير المواقع التعليمية عند الدراسة باستخدام بيئة الفصول المعکوسة التشارکي لصالح الفصل المعکوس التقدمي، کما أسفرت عن عدم وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى ≤ 0.05 بين متوسطي درجات الکسب لطلاب المجموعتين التجريبيتين في مقياس الرضا عن بيئة التعلم عند الدراسة باستخدام بيئة الفصول المعکوسة التشارکية يرجع للأثر الأساسي لاستراتيجية الدمج (الفصل المعکوس التقدمي مقابل الفصل المعکوس الرجعي)، وأوصت الباحثة تشجيع المعلمين على استخدام الاستراتيجيات التعليمية الحديثة في التعليم ومن بينها استراتيجية الفصول المعکوسة.
Summary of the research
      The present research aims to determine the most suitable environment (progressive reverse participatory versus retroactive participatory reverse chapter) to design appropriate reverse classes to develop the skills of developing educational sites for graduate students with both performance and cognitive aspects, and to achieve student satisfaction with the learning environment, and the results resulted in a statistically significant difference when The level of ≤ 0.05 between the average scores of students of the two experimental groups in the performance skills and achievement test for the development of educational sites when studying using a participatory reverse classroom environment in favor of the progressive reverse classroom, also resulted in no difference Statistically at ≤ 0.05 between the average scores of students of the two experimental groups in the satisfaction measure of the learning environment when studying using the participatory reverse classroom environment due to the basic impact of the integration strategy (progressive reverse versus retroactive reverse), the researcher recommended encouraging teachers to use modern educational strategies in Education, including the strategy of reverse classes