کفايات الإدارة التعليمية وتکنولوجيا التعليم اللازمة لمجتمعات التعلم المهنية في ظل مهارت القرن الحادي والعشرين والثورة الصناعية الرابعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم تکنولوجيا التعليم / کلية التربية جامعة حلوان

2 قسم التربية المقارنة والإدارة التربوية کلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

ملخص البحث:
هدف البحث الحالي إلى تحديد کفايات الإدارة التعليمية وتکنولوجيا التعليم اللازمة لفرق مجتمعات التعلم المهني، في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين، ومرتکزات الثورة الصناعية الرابعة، والتعرف على درجة ممارستهم لهذه الکفايات، وأعد الباحثان قائمة بالکفايات اللازمة، وتم تصنيفها تحت خمسة مجالات، وهي: التخطيط والإدارة، والتصميم والتطوير، والاستخدام والتوظيف، والاتصال والإتاحة، والمتابعة والتقويم. واستخدم الباحثان أداتين لجمع البيانات: الأولى استبيان موجه إلى عينة متطوعة من الخبراء في الجامعات المصرية، والمسؤولين عن تکوين فرق مجتمعات التعلم المهني في المدارس، بهدف تحديد کفايات الإدارة التعليمية وتکنولوجيا التعليم لکل عضوٍ في فريق مجتمعات التعلم المهني ( الموجه الناصح Mentor، والمدرب Coach، والمعلم المتدرب Mentee/Coachee). أما الأداة الثانية کانت تهدف إلى تحديد درجة ممارسة الکفايات لدى عينة من فرق مجتمعات التعلم في المدارس المصرية في القاهرة (إدارة غرب القاهرة، وإدارة حلوان التعليمية). وأسفرت نتائج البحث عن اتفاق الخبراء على عدد من الکفايات يجب أن تتوفر لکل فئة من أعضاء الفريق، وهناک عدد آخر من الکفايات يجب أن تتوفر لجميع الأعضاء بالفريق، ويکون الاختلاف في الدرجة وليس النوع لکل کفاية. کما أسفرت النتائج عن أن أکثر الکفايات ممارسة من وجهة نظر الفرق في المدارس هي التى تتعلق بمجال التخطيط والادارة ، وأن أقل الکفايات ممارسة هي ما يتعلق بمجال التصميم التعليمي والتطوير والاتاحة والتواصل ، وفى ضوء نتائج البحث أوصى الباحثان بالاستفادة من قائمة الکفايات، ونتائج استبيان الخبراء؛ وتحديدًا في وضع معايير دقيقة لتشکيل فرق مجتمعات التعلم المهني، کما أوصى الباحثان بالاستفادة من نتائج استبيان فرق مجتمعات التعلم في تصميم البرامج التدريبية اللازمة لفرق مجتمعات التعلم المهني.
Abstract :
The objective of the current research is to determine the competencies of the educational administration and the educational technology required for the teams of the professional learning communities, in light of the skills of the 21st century, and the foundations of the Fourth Industrial Revolution, and to know the degree of practicing these competencies.
 The researchers prepared a list of the necessary competencies, classified under five areas: planning and management, design and development, use and employment, communication and availability, follow-up and evaluation. The researchers used two data collection tools: the first is a questionnaire directed at a volunteer sample of experts in Egyptian universities and those responsible for the formation of vocational learning community teams in schools, in order to determine the competencies of the educational administration and education technology for each member of the professional learning communities group (mentor, coach, And mentor Mentee / Coachee). The second tool was aimed at determining the degree of competency practice in a sample of learning community teams in Egyptian schools in Cairo (West Cairo Department and Helwan Educational Administration). The results of the expert agreement results in a number of competencies for each member of the team. There are a number of competencies that must be available to all individuals. The results showed that the most competencies practiced by the teams in the schools are related to the field of planning and management, and that the least competencies are the practice related to the field of design, development, availability and communication. In the light of the research results, the researchers recommended benefiting from the list of competencies, In the development of accurate criteria for the formation of teams of professional learning communities, and also recommended that researchers benefit from the results of the questionnaire of learning communities teams in the design of training programs needed for teams of professional learning communities.
 

الكلمات الرئيسية