نمط المراجعة الالکترونية (فردي، ثنائي، جماعي) في بيئة الفصول المعکوسة وأثرها على التحصيل لدي طلاب تکنولوجيا التعليم المتعمقين والسطحين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مساعد تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة عين شمس

المستخلص

مستخلص البحث
يعد التحصيل الدراسي من أهم الموضوعات التعليمية، وظاهرة من أهم الظواهر التي تشغل المتخصصين القائمين على العملية التربوية، ويرجع ذلک إلى ما له من أهمية في حياة المتعلمين، والمحيطين بهم من آباء ومعلمين، لأن التحصيل الدراسي يعبر عن مستوي النشاط العقلي للطالب، فهو أول ما يلفت النظر لتقييم حالة الطالب، وتحديد مساره التعليمي، بل وتحديد مراحل حياته کلها، وتوجيهه التوجيه السليم، وبذلک يلعب التحصيل الدراسي دوراً مهماً في تشکيل عملية التعلم وتحديدها (فؤاد أبو حطب، سيد أحمد، أمال صادق، 2003، 512).
ويعد الأسلوب المعرفي (التعمق مقابل السطحية) أحد أهم الأساليب المعرفية التي اهتمت بها الدراسات التربوية، وقد نشأ هذا الأسلوب من خلال الدراسات والأبحاث التي قام بها سکلسينجر (Schlesinger, 1954)، وحدده بأنه المحافظة على السلوک الضيق، ويري (أنور محمد الشرقاوي، 1995، 13)، أن الفروق بين الأفراد في سعة وترکيز الانتباه إذ يتميز بعض الأفراد بالتعمق والترکيز على عدد من عناصر المجال في حين يتميز البعض الآخر من الأفراد بالفحص الواسع لعدد کبير من العناصر والمعلومات.
هذا الاختلاف بين أسلوب التعلم (العميق/ السطحي) وأيهما أفضل أحد دوافع إجراء البحث الحالي لتحديد کيفية تصميم المراجعة الالکترنية داخل بيئة الفصول المعکوسة لتناسب کليهما.
abstract
Academic achievement is one of the most important educational subjects, and it is one of the most important phenomena that occupy specialists based on the educational process, due to the importance it has in the lives of learners, and those around them who are parents and teachers, because academic achievement reflects the level of mental activity of the student, as it is the first thing It is interesting to evaluate the student’s condition, determine his educational path, and even define the entire stages of his life, and direct him in the proper direction, and these academic achievement plays an important role in shaping and defining the learning process (Fouad Abu Hatab, Syed Ahmed, Amal Sadiq, 2003, 512).
And that cognitive method (depth versus superficiality) is one of the most important cognitive methods that educational studies have taken care of, and this method arose through studies and research carried out by Schlesinger (1954), and he identified it as maintaining narrow behavior, and sees (Anwar Muhammad Sharqawi, 1995 , 13), that the differences between individuals in the capacity and focus of attention, as some individuals in depth and focus on a number of elements of the field while others of individuals with a broad examination of a large group of elements and information.
This difference between the (deep / superficial) learning style and which is the best is one of the motives for conducting the current research to determine the method of electronic review within the reversed classroom environment to suit both.

الكلمات الرئيسية