الملخص
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة درجة استخدام المعلمات للانفوجرافيک في تنمية التفکير التحليلي لدى طالبات المرحلة الابتدائية في مدينة الرياض.
حيث تحددت مشکلة الدراسة الرئيسية ما درجة استخدام المعلمات للانفوجرافيک في تنمية التفکير التحليلي لدى طالبات المرحلة الابتدائية وتکونت عينة الدراسة من (309) معلمة من مجتمع معلمات الرياضيات في المرحلة الابتدائية والذي بلغ في العام الدراسي 1439هـ (1575) معلمة وجرى اختيارهن بطريقة عشوائية، وقد تم بناء أداة الإستبانة من أجل تقييم واقع ودرجة استخدام المعلمات لخاصية الانفوجرافيک في العملية التعليمية ودراسة أثرها علي تنمية التفکير التحليلي لدى طالبات المرحلة الابتدائية، حيث تکونت الأداة من (20) فقرة بالإضافة لسؤال مفتوح بنهاية الاستبانة، وقد قامت الباحثة بالتأکد من صدق الأداة وثباتها.
وبعد تطبيق اداة الدراسة وتحليل البيانات أظهرت نتائج الدراسة ما يلي:
أن نسبة المعدل العام لوجهة نظر المعلمات لاستخدام الانفوجرافيک قليل، حيث وصل الوزن النسبي إلى 44.03 % وهذا إن دل على شيء فإنه يدل على ان المعدل العام لإستخدام الانفوجرافيک قليل.
ضرورة تضمين کتب المرحلة الابتدائية وخاصة الرياضيات بمهارات التفکير التحليلي.
وفي ضوء ما أسفرت عنه الدراسة من نتائج أوصت الباحثة بضرورة اعداد المزيد من الدورات التدريبية التي تعرف المعلمات بالانفوجرافيک وکيفية الاستفادة منها في عملية التعليم، وضرورة الاهتمام بالمستحدثات التکنولوجية ودمجها في العملية التعليمية، مع الاهتمام بأنواع التفکير المختلفة وخاصة التفکير التحليلي.
Abstract
This study aims at identifying the degree to which female teachers use infographics for the development of analytical thinking among primary school students in Riyadh city.
The main problem of the study was what is the degree to which female teachers use infographics for the development of analytical thinking among primary school students? The sample of the study consisted of (309) female teachers from the mathematics teachers' population of the primary stage who were (1575) in the academic year 1439 A.H. The questionnaire was used as a tool to assess the status and degree of using infographics by female teachers in the educational process its effect on the development of analytical thinking among primary school students. The tool consisted of (20) paragraphs in addition to an open question at the end of the questionnaire. The researcher verified the reliability and validity of the study tool.
After applying the study tool and data analysis, the study findings showed the following:
1. The general average using infographics by female teachers is low, where the relative weight reached 44.03%. This indicates that the overall average of using of infographics is low.
2. There is need to include in the textbooks in the primary stage, especially mathematics, analytical thinking skills.
In light of the findings of the study, the researcher recommended the need to prepare more training courses for the female teachers on how to use infographics in the educational process. There is also a need to pay attention to technological innovations and integrating them in the educational process, and paying attention to different types of thinking, especially analytical thinking.
بنت طلق بن صالح العتيبي, نادية. (2018). درجة استخدام المعلمات للانفوجرافيک في تنمية التفکير التحليلي لدى طلبة المرحلة الابتدائية. دراسات فى التعليم الجامعى, 41(41), 217-252. doi: 10.21608/deu.2018.49522
MLA
نادية بنت طلق بن صالح العتيبي. "درجة استخدام المعلمات للانفوجرافيک في تنمية التفکير التحليلي لدى طلبة المرحلة الابتدائية", دراسات فى التعليم الجامعى, 41, 41, 2018, 217-252. doi: 10.21608/deu.2018.49522
HARVARD
بنت طلق بن صالح العتيبي, نادية. (2018). 'درجة استخدام المعلمات للانفوجرافيک في تنمية التفکير التحليلي لدى طلبة المرحلة الابتدائية', دراسات فى التعليم الجامعى, 41(41), pp. 217-252. doi: 10.21608/deu.2018.49522
VANCOUVER
بنت طلق بن صالح العتيبي, نادية. درجة استخدام المعلمات للانفوجرافيک في تنمية التفکير التحليلي لدى طلبة المرحلة الابتدائية. دراسات فى التعليم الجامعى, 2018; 41(41): 217-252. doi: 10.21608/deu.2018.49522