دراسة حالة لمؤشرات تطوير رياض الأطفال في هولندا وإمکانية الإفادة منها في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث بالمرکز القومي للبحوث التربوية والتنمية- شعبة بحوث التخطيط التربوي-القاهرة

المستخلص

الملخص
   إن جودة التعليم في رياض الأطفال مفهوم معقد، ويتطلب تحقيقه تنفيذ عدد من المؤشرات المترابطة التي لا تعمل بمعزل عن بعضها البعض. وهناک إجماع دولي على أن زيادة التمويل وتحسين الجودة التعليمية يؤديان إلى زيادة معدلات الاستيعاب في رياض الأطفال. ويرکز البحث الراهن على کيفية تحسين العوامل البنيوية للنظام التعليمي من خلال تحسين معايير الاعتماد والجودة، وتطوير البنية التشريعية، وزيادة أعداد المعلمين المعينين من خريجي کليات رياض الأطفال وکليات التربية، وتقليل کثافة الفصول، وتصميم مناهج دراسية أعلى جودة، وتحسين مؤشرات تمويل التعليم، ومعاملة جميع الأطفال بعدالة وبصورة تتسق مع احتياجاتهم التربوية. کما ينادي البحث الراهن بتحسين الممارسات التربوية في رياض الأطفال من خلال تعزيز التعلم من خلال اللعب، وتعزيز الشراکة بين المعلمين وبين أولياء الأمور، وتعزيز الترابط بين مراکز رعاية الأطفال ودور الحضانة ورياض الأطفال. وقد حلل البحث الراهن مؤشرات تمويل التعليم وتحسين الجودة التعليمية وزيادة معدلات الاستيعاب في هولندا. وقدم البحث الحالي عدداً من الآليات بهدف تطوير رياض الأطفال في جمهورية مصر العربية.
Abstract
Quality in kindergarten education is a complex concept, which requires the implementation of a number of interconnected indicators that are inter-dependent and cannot work in isolation from each other. There is an international consensus that increasing public funding devoted to financing kindergartens and improving educational quality result in the rise of enrolment ratios. In the light of all these facts, the current piece of research focuses on improving the structural components of the educational system via reforming the criteria of academic accreditation in kindergartens, modifying the rules and laws governing the administration of preschools and kindergartens, increasing the numbers of faculty of kindergartens and faculty of education graduates who work in early childhood education and care institutions, increasing the number of teachers and reducing the number of students in each classroom, designing better curricula, improving the sub-indicators of kindergarten funding, and treating all children in a fair way and in accordance with their individual needs. In addition to this, the current piece of research calls for improving the pedagogical practices inside kindergartens via reinforcing play-based learning, strengthening partnership between teachers and parents, and bolstering the interrelations among daycare centers, preschools and kindergartens. Thus, this piece of research analyzed the indicators of kindergarten finance, improving educational quality, and increasing the gross enrolment ratio and the net enrolment ratio in The Netherlands. Finally, the present research proposes the implementation of a number of state-of-the-art mechanisms aiming at reforming kindergartens in the Arab Republic of Egypt.