تقويم مستوى مهارات القراءة الصامتة فى ضوء المستويات المعيارية للصف الثالث الإعدادي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة ماجستير بقسم المناهج وطرق تدريس – كلية التربية - جامعة عين شمس

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس كليّة التّربية - جامعة عين شمس

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث: إلى تقويم مستوى مهارات القراءة الصامتة لدى تلاميذ الصف الثالث الإعدادي وذلك في ضوء المستويات المعيارية ، و قد اتبع البحث في ذلك المنهج الوصفى والمنهج التجريبي ، وتبددت مشكلة هذا البحث في: ضعف مهارات القراءة الصامتة لدى تلاميذ الصف الثالث الإعدادي ، والحاجة  إلى استخدام المستويات المعيارية التي وضعت خصيصًا لتصل بالتلاميذ إلى مستوى الكفاءة في القراءة، وللتصدي لهذه المشكلة اتبع البحث مجموعة من الإجراءات ومنها : إعداد قائمة بمستوى مهارات القراءة الصامتة المناسبة لتلاميذ الصف الثالث الإعدادي بهدف تقويم مستوى مهارات القراءة الصامتة في ضوء المستويات المعيارية التي تم استخلاص قائمة خاصة بالمستويات المعيارية القومية والعالمية الخاصة بالقراءة عامة والصامتة خاصة وتنميتها  ، وإجراء اختبارين لقياس مستوى تلك المهارات لديهم من الفهم والنقد والتذوق والسرعة في القراءة كما قامت الباحثة بتحليل كتاب القراءة المقرر على تلاميذ الصف الثالث من المرحلة الإعدادية لمعرفة  مدى توافر تلك المستويات المعيارية فيها ، وقد توصل البحث إلى مجموعة من النتائج من أهمها: افتقار موضوعات القراءة المقررة على تلاميذ الصف الثالث من المرحلة الإعدادية إلى المستويات المعيارية لتعليم المهارات الخاصة بالقراءة عامة والصامتة خاصة ، مما ينعكس بالأثر السلبى على فهم التلاميذ لموضوعات القراءة الصامتة واكتساب مهاراتها ، وبالتالي ضعف تذوقهم للمقروء بشكل فعّال يخدمه في جميع قراءاته داخل وخارج نطاق الدراسة وبقاء أثر التعلم لديه ، وقد أوصى البحث بإعادة النظر في الأسئلة التقويمية والأنشطة المقدمة لهؤلاء التلاميذ والاستجابة لمتطلبات هذه الفئة العمرية من خلال ما يقدم لهم من موضوعات مناسبة، وكذلك ضرورة عقد دورات تدريبية للمعلمين لتدريبهم على كيفية توظيف المستويات المعيارية ، واستخدامها لتقويم مستوى التلاميذ في القراءة عامة والصامتة خاصة .
Research Abstract
The research aimed to evaluate the level of silent reading skills  among students of the third grade of preparatory in the light of standard levels, and the research has followed in that descriptive approach and experimental approach, and the problem of this research was identified in the weakness of silent reading skills among students of the third grade of preparatory school, and the need to use the standard levels that were developed specifically to reach the students to the level of efficiency in reading, and to address this problem followed the research a set of procedures, including:  Preparing a list of the level of silent reading skills appropriate for students of the third grade of middle school in order to evaluate the level of silent reading skills in the light of the standard levels that have been preparing a special list of national and global standard levels of reading in general and silent reading in particular and its development, and conducting some tests to measure the level of those skills they have, the research has reached a set of results, the most important of which are: Lack of reading topics prescribed for third grade students from the preparatory stage to the standard levels of teaching reading, which is reflected The negative impact on students' understanding of the topics of silent reading and the acquisition of skills and thus the weakness of their taste for reading effectively serves him in all his readings inside and outside the scope of the study and the survival of the impact of learning has, the research has recommended reconsidering the evaluation questions and activities provided to these students and respond to the requirements of this age group through what is provided to them of appropriate topics, as well as the need to hold training courses for teachers to train them on how to employ standard levels and use them to evaluate the level of students in reading in general and silent in particular.