فاعلية برنامج أنشطة علمية لتنمية المهارات الحياتية لدى دارسين محو الأمية المبتدئين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث ماجستير بكلية التربية جامعة عين شمس

2 أستاذ مناهج وطرق تدريس العلوم – كلية التربية – جامعة عين شمس

3 أستاذ مناهج وطرق تدريس العلوم – كلية التربية - جامعة عين شمس

4 أستاذ مناهج وطرق تدريس العلوم المساعد – كلية التربية جامعة عين شمس

المستخلص

المستخلص:
هدف البحث إلى تنمية المهارات الحياتية والوعي الصحي لدى دارسين محو الأمية المبتدئين، وذلك من خلال برنامج قائم على الانشطة العلمية، أتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي عند بناء البرنامج وتصميم أدوات التقييم المتمثلة في: اختبار المعرفي للوعي، ومقياس المواقف للوعي الصحي، ومقياس المهارات الحياتية، والمنهج التجريبي في تطبيق تجربة البحث حيث تم اختيار مجموعة مكونة من (7) من دارسين محو الأمية المبتدئين للمجموعة البحث، وتطبيق المعالجة التجريبية المتمثلة في: برنامج قائم على الانشطة العلمية وتطبيق أدوات التقييم قبل وبعد المعالجة التجريبية على مجموعة البحث، وقد أظهرت النتائج وجود فرق دال إحصائيًا بين رتب متوسطي درجات دارسي محو الأمية المبتدئين مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لأدوات التقييم لصالح التطبيق البعدي، مما يدل على فاعلية برنامج أنشطة علمية في العلوم لتنمية المهارات الحياتية والوعي الصحي لدى دارسين محو الأمية المبتدئين، واوصى البحث بعقد ورش عمل عملية وتفاعلية تشمل تجارب علمية بسيطة ومثيرة تتناسب مع مستوى الفهم لدى الدارسين المبتدئين، وتنظيم زيارات إلى متاحف العلوم أو المختبرات الجامعية لتعريف الدارسين بأحدث الاكتشافات العلمية والتكنولوجية وتشجيع الفضول لديهم، وعقد ندوات توعية صحية حول مواضيع مثل النظافة الشخصية، التغذية الصحية، وأهمية النشاط البدني، مع توفير مواد توعوية بسيطة وسهلة الفهم.
Abstract:
The aim of the research was to develop life skills and health awareness among beginner literacy learners through a program based on scientific activities. The research followed a descriptive analytical approach in constructing the program and designing evaluation tools, including a cognitive test for awareness, a scale for health awareness attitudes, and a life skills scale. The experimental approach was used in implementing the research experiment, where a group of (7) beginner literacy learners was selected for the research group. The experimental treatment involved a program based on scientific activities and the application of evaluation tools before and after the experimental treatment on the research group. The results showed a statistically significant difference between the average scores of beginner literacy learners in the pre-test and post-test of the evaluation tools in favor of the post-test, indicating the effectiveness of the scientific activities program in science for developing life skills and health awareness among beginner literacy learners. The research recommended conducting practical and interactive workshops including simple and exciting scientific experiments tailored to the understanding level of beginner learners, organizing visits to science museums or university laboratories to introduce learners to the latest scientific and technological discoveries and encourage their curiosity, and holding health awareness seminars on topics such as personal hygiene, healthy nutrition, and the importance of physical activity, while providing simple and easily understandable educational materials.

الكلمات الرئيسية