استراتيجية مقترحة في تدريس الدراسات الاجتماعية قائمة على التكامل بين الخرائط الذهنية ونموذج كورنيل لتنمية مهارات التفكير التحليلي والوعي بالزمن لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ المناهج وطرق تدريس التاريخ المساعد- كلية التربية جامعة عين شمس

المستخلص

الملخص:
هدف هذا البحث إلى تنمية مهارات التفكير التحليلي والوعى بالزمن لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي من خلال استراتيجية مقترحة قائمة على التكامل بين الخرائط الذهنية ونموذج كورنيل، وتمثلت عينة البحث في (36) تلميذًا كمجموعة تجريبية و(36) تلميذًا كمجموعة ضابطة بمدرسة الشهيد سامح عبد الله الإعدادية المشتركة، ولقياس فاعلية الاستراتيجية المقترحة قام الباحث بإعداد دليل للمعلم، وبناء اختبار لمهارات التفكير التحليلي، ومقياس الوعي بالزمن، وقد كشفت نتائج تطبيق أداتي البحث على تلاميذ المجموعة التجريبية قبل وبعد تدريس الوحدتين باستخدام الإستراتيجية المقترحة، وعلى تلاميذ المجموعة الضابطة باستخدام الطريقة التقليدية عن وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى 0.01 بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة ودرجات المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي لمدى نمو مهارات التفكير التحليلي ككل لصالح المجموعة التجريبية، ولمدى نمو مهارات التفكير التحليلي كل مهارة على حدة أيضًا لصالح المجموعة التجريبية، كما كشفت نتائج البحث أيضاً عن وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى 0.01 بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة الضابطة ودرجات المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي لمدى نمو أبعاد الوعى بالزمن ككل لصالح المجموعة التجريبية، ولمدى نمو أبعاد الوعى بالزمن كل على حدة أيضًا لصالح المجموعة التجريبية، وأوصى البحث بضرورة عقد دورات تدريبية لمعلمي وموجهي الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الإعدادية لتدريبهم على كيفية استخدام الخرائط الذهنية ونموذج كورنيل في تدريس التاريخ.
Summary:
This research aimed to develop analytical thinking skills and awareness of time among second-year middle school students through a proposed strategy based on integration between mind maps and the Cornell model. The research sample consisted of (36) students as an experimental group and (36) students as a control group at Martyr Sameh Abdullah School. Joint Preparatory School, and to measure the effectiveness of the proposed strategy, the researcher prepared a guide for the teacher, built a test for analytical thinking skills, and a measure of time awareness. The results of applying the two research tools to the students of the experimental group before and after teaching the two units using the proposed strategy, and to the students of the control group using the traditional method, revealed that there were statistically significant differences at the 0.01 level between the average scores of the control group students and the scores of the experimental group in the pre- and post-measurement of the extent of skills development. Analytical thinking is for the benefit of the experimental group, and the extent to which analytical thinking skills develop individually is also for the benefit of the experimental group. The results of the research also revealed the presence of statistically significant differences at the level of 0.01 between the average scores of the control group students and the scores of the experimental group in the pre- and post-measurement of the extent of growth of the dimensions of time awareness as a whole in favor of the experimental group, and of the extent of growth of the dimensions of time awareness individually also in favor of the experimental group. The research recommended the need to hold training courses for social studies teachers and mentors in middle school to train them on how to use mind maps and the Cornell model in teaching history.

الكلمات الرئيسية