أساليب التفكير وعلاقتها بقلق المستقبل لدى عينة من المعلمين السوريين المقيمين بجمهورية مصر العربية

المؤلفون

1 مدرس بقسم علم النفس التربوي بكلية التربية جامعة 6 اكتوبر

2 مدرس الصحة النفسية بكلية التربية جامعة عين شمس

المستخلص

المستخلص:
هدفت الدراسة التعرف على الفروق بين معلمين رياض الاطفال ومعلمين المرحلة الاعدادية في أساليب التفكير لدى عينة من المعلمين السوريين المقيمين بجمهورية مصر العربية، وكذلك الكشف عن الفروق بين المعلمين (الذكور والإناث) في أساليب التفكير، وارتباط ذلك بقلق المستقبل لديهم، والكشف عن الفروق لقلق المستقبل لدي المعلمين السوريين المقيمين بجمهورية مصر العربية التي تعزى لمتغير (المرحلة الدراسية التي يعملون بها- الجنس)، وكذلك الكشف عن العلاقة بين أساليب التفكير وقلق المستقبل اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي، اختيرت عينة قوامها (321) معلما، طبق عليهم مقياس أساليب التفكير تأليف هارسون، وبرامسون، وبارليت ومعاونيهم، تعريب مجدى عبد الكريم حبيب (2004)، بالإضافة لمقياس قلق المستقبل إعداد الباحثان، توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطيه موجبة دالة احصائيا عند مستوى دلالة 0.01 بين درجات افراد عينة الدراسة على أسلوب التفكير (المثالي/ العملي) ودرجاتهم على مقياس قلق المستقبل، ووجود علاقة ارتباطيه سالبة بين درجات أفراد عينة الدراسة على أسلوب التفكير (التركيبي/ الواقعي/ التحليلي) ودرجاتهم على مقياس قلق المستقبل.
Abstract:
The study aimed to identify the differences between kindergarten teachers and middle school teachers in thinking styles among a sample of Syrian teachers residing in the Arab Republic of Egypt, as well as revealing the differences between teachers (males and females) in thinking styles, and the connection between that and their future anxiety, and revealing the differences in future anxiety. Among Syrian teachers residing in the Arab Republic of Egypt, which is attributed to the variable (the educational stage in which they work - gender), using the descriptive correlational approach, a sample of (321) teachers was selected, and the thinking styles scale was applied to them, written by Harson, Bramson, Bartlett and their collaborators, Arabized by Magdy Abdel Karim. Habib, in addition to the future anxiety scale prepared by the researchers, the study found that there is a statistically significant positive correlation at the significance level of 0.01 between the scores of the study sample members on the thinking style (idealistic/practical) and their scores on the future anxiety scale, and the existence of a negative correlation between the individuals’ scores. The study sample studied the thinking style (synthetic/realistic/ analytical) and their scores on the future anxiety scale.

الكلمات الرئيسية