مستخلص الدراسة
هدفت الدراسة الحالية إلى علاج صعوبات تعلم القراءة والكتابة لدى التلاميذ، وذلك من خلال برنامج تدريبي معد خصيصاً لهذا الغرض، وقد تكونت عينة الدراسة من (10) أطفال (ذكور) (6) – (إناث) (4) بالصف الرابع من المرحلة الابتدائية تراوحت أعمارهم من ( 11- 12) عاماً، ممن يعانون من صعوبات تعلم القراءة والكتابة، حيث تمت المجانسة بينهم في السن والمستوى الاقتصادي الاجتماعي والذكاء، ودرجة صعوبات تعلم القراءة والكتابة، وقد اشتملت أدوات الدراسة مقياس وكسلر لذكاء التلاميذ (اقتباس واعداد/ محمد عماد الدين اسماعيل، لويس كامل مليكة، الطبعة السابعة، 1999)، ومقياس المستوى الاجتماعي الاقتصادي للأسرة (إعداد / عبد العزيز الشخص،2013)، ومقياس صعوبات تعلم القراءة والكتابة (إعداد/ عبد الرحمن سيد سليمان –السيد التهامي - شيماء الوكيل ، 2016 (، وبرنامج مقترح لعلاج صعوبات تعلم القراءة والكتابة ( إعداد الباحثون) ، وأسفرت نتائج الدراسة عن فاعلية البرنامج في علاج صعوبات تعلم القراءة والكتابة لدى التلاميذ . Abstract
The current study aimed to train executive functions to treat reading and writing difficulties in children, through a training program specially designed for this purpose. The study sample consisted of (10) children (males) (6) - (females) (4) in the fourth grade of The primary stage, whose ages ranged from (11-12) years, who suffer from difficulties in learning to read and write, where they were matched in age, socio-economic level, intelligence, the degree of difficulties in learning to read and write, and the degree of deficiency in executive functions on the scales used in the study. The study is the Wechsler scale of children's intelligence (quoted and prepared by Muhammad Emad El-Din Ismail, Louis Kamel Malika, seventh edition, 1999) , the scale of the socio-economic level of the family (prepared by Abdel-Aziz Al-Shakhs, 2013), and the scale of difficulties in learning to read and write (prepared by Abdel-Rahman Sayed). Suleiman - Al-Sayed Al-Tohamy - Shaima Al-Wakil, 2016) , and the Executive Functions Diagnosis Scale for Ordinary Children and People with Special Needs (prepared by / Abdel Aziz Al-Shakhs - Hiyam Morsi, 2013), and the Executive Functions Training Program for the Treatment of Reading and Writing Learning Difficulties (prepared by researchers), and the results of the study On the effectiveness of executive functions training in treating children's reading and writing difficulties.
ساهي مناتي, مصطفى, سيد سليمان, عبد الرحمن, & أسامة السيد فؤاد, بسمة. (2024). برنامج مقترح لعلاج صعوبات تعلم القراءة والكتابة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. دراسات فى التعليم الجامعى, 62(62), 399-460. doi: 10.21608/deu.2024.337265
MLA
مصطفى ساهي مناتي; عبد الرحمن سيد سليمان; بسمة أسامة السيد فؤاد. "برنامج مقترح لعلاج صعوبات تعلم القراءة والكتابة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية", دراسات فى التعليم الجامعى, 62, 62, 2024, 399-460. doi: 10.21608/deu.2024.337265
HARVARD
ساهي مناتي, مصطفى, سيد سليمان, عبد الرحمن, أسامة السيد فؤاد, بسمة. (2024). 'برنامج مقترح لعلاج صعوبات تعلم القراءة والكتابة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية', دراسات فى التعليم الجامعى, 62(62), pp. 399-460. doi: 10.21608/deu.2024.337265
VANCOUVER
ساهي مناتي, مصطفى, سيد سليمان, عبد الرحمن, أسامة السيد فؤاد, بسمة. برنامج مقترح لعلاج صعوبات تعلم القراءة والكتابة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. دراسات فى التعليم الجامعى, 2024; 62(62): 399-460. doi: 10.21608/deu.2024.337265