تصور مقترح لمنهج العلوم بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي لتنمية أبعاد التنمية المستدامة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دكتوراة بكلية التربية جامعة عين شمس

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم بكلية التربية جامعة عين شمس

3 مدرس المناهج وطرق تدريس العلوم بكلية التربية جامعة عين شمس

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث إلى بناء منهج مقترح في العلوم لتلاميذ الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في ضوء النظرية البنائية الاجتماعية؛ لتنمية أبعاد التنمية المستدامة لدى مجموعة البحث؛ ولتحقيق ذلك أعدت قائمة؛ لتحديد مجالات أبعاد التنمية المستدامة اللازم تنميتها لدى تلاميذ الحلقة الأولى من التعليم الأساسي؛ وذلك لإعداد مقياس مجالات أبعاد التنمية المستدامة، وتم إعداد إطار عام لمنهج مقترح في العلوم في ضوء النظرية البنائية الاجتماعية، وللتحقق من فاعلية منهج العلوم المقترح تم اختيار وحدتي "علماء عصر النهضة و طاقتنا الخضراء أرفق بالبيئة" وبناؤها تفصيليًا، وتم اختيار مجموعة البحث، وتقسيمها إلى مجموعتين (ضابطة درست الوحدتين بالطريقة التقليدية، وأخرى تجريبية درست الوحدتين المقترحتين اللتان تم إعدادهما).
وتم تطبيق مقياس مجالات أبعاد التنمية المستدامة قبلياً وبعدياً، وتوصل البحث الحالي إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية التي درست الوحدتين المقترحتين القائمة على النظرية البنائية الاجتماعية، والمجموعة الضابطة التي درست الوحدتين بالطريقة التقليدية في التطبيق البعدي لمقياس مجالات أبعاد التنمية المستدامة لصالح المجموعة التجريبية.
Abstract
The research aimed to build a proposed curriculum in science for students of the first cycle of basic education in the light of social constructivist theory; to develop the dimensions of sustainable development in the research group; and to achieve this, a list was prepared to identify the areas of sustainable development dimensions to be developed among students of the first cycle of basic education, in order to prepare a scale for the areas of sustainable development dimensions, and a general framework was prepared for a proposed curriculum in science in the light of social constructivist theory, and to verify the effectiveness of the proposed science curriculum, the two units of "Scientists of the Age" were selected. The research group was selected and divided into two groups (one officer who studied the two units in the traditional way, and an experimental one who studied the two proposed units that were prepared).
The scale of the areas of sustainable development dimensions was applied before and after, and the current research found a statistically significant difference at the level of (0.01) between the average scores of the students of the experimental group that studied the proposed units based on social constructivist theory, and the control group that studied the two units in the traditional way in the dimensional application of the scale of the areas of sustainable development dimensions in favor of the experimental group.

الكلمات الرئيسية