برنامج قائم على نظرية عقلية النمو لتنمية مهارات التفكير التأملي والمرونة المعرفية لدى طلاب الشعب العلمية STEM بكلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مناهج وطرق تدريس العلوم بكلية التربية جامعة عين شمس

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات التفكير التأملي والمرونة المعرفية لدى طلاب الشعب العلمية (الفيزياء- والكيمياء- البيولوجي- الرياضيات) STEM بكلية التربية، ولتحقيق هذا الهدف تم تقديم برنامج مقترح قائم على نظرية عقلية النمو وقياس فاعليته في تنمية هذه النواتج التعليمية. قد تم اختيار مجموعة من طلاب وطالبات الفرقة الأولى جميع التخصصات العلمية (فيزياء وكيمياء وبيولوجي ورياضيات) تخصص STEM بكلية التربية جامعة عين شمس وقد بلغ عددهم (38) طالباً وطالبة؛ وقد تم إعداد مقياس مهارات التفكير التأملي واختبار المرونة المعرفية. وقد أُتبع المنهج التجريبي ذو تصميم المجموعة الواحدة، حيث تم تطبيق أدوات البحث قبلياً على مجموعة البحث. تم تدريس البرنامج المقترح القائم على نظرية عقلية النمو عام 2022/ 2023 لمجموعة البحث ثم تم التطبيق البعدي لأدوات البحث. اشارت النتائج وجود فروق دالة احصائياً بين متوسطات درجات مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس مهارات التفكير التأملي واختبار المرونة المعرفية لصالح التطبيق البعدي، مما يشير إلى فاعلية البرنامج في تنمية مهارات التفكير التأملي المرونة المعرفية لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية.
 
Abstract:    
The current research aimed to develop reflexive thinking skills and cognitive flexibility skills among the scientific disciplines’ student teachers (physics- chemistry- biology- mathematics) at the faculty of education, to achieve this aim a suggested program based on the growth mindset theory was introduced and its effectiveness on developing these outcomes was measured. a group of students at the first- grade STEM education and at the scientific disciplines (physics- chemistry- biology- mathematics) were chosen, the number of the students in this group was 38 (males& females). The experimental design for one group (research group) was applied, this was by preparing and applying a test for the cognitive flexibility skills and a scale for the reflexive thinking skills. The research tools were administered to the research group, the program was taught in the year 2022/2023 for the research group, Then the research tools were applied again after teaching the program. The results showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the research group in pre application and post application of the reflexive thinking skills scale and the cognitive flexibility test in favor of the post-application. This result indicates the effectiveness of the suggested program in developing reflexive thinking skills and cognitive flexibility skills among the faculty students at the scientific disciplines STEM education.

الكلمات الرئيسية