ملخص
هدف البحث إلى الكشف عن دور مناهج العلوم في المرحلة الإعدادية في تنمية معايير متطلبات جودة الحياة، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة المنهج الوصفي في جمع المادة العلمية لتحديد قائمة معايير متطلبات جودة الحياة، وفي ضوئها تمَّ إعداد استمارة تحليل لتوصيف الوضع الراهن، وإعداد مقياس جودة الحياة لتحديد مدى مستوى تلاميذ المرحلة الإعدادية في تحقيق معايير متطلبات جودة الحياة، وقد تم تطبيقه على (330) تلميذًا وتلميذة في محافظات (القاهرة- الشرقية- المنيا)، وأسفرت النتائج عن قصور واضح في تضمين تلك المعايير في مناهج العلوم، وضعف تمثيل غالبية مؤشرات المعايير في عناصر مناهج العلوم، كما جاءت نتائج تطبيق المقياس على التلاميذ معبرةً عن تدني مستواهم، ثم تمَّ إعداد وحدة إثرائية في أحد متطلبات جودة الحياة، وهو "البيئة"، وللكشف عن فاعليتها في تنمية مؤشرات معايير هذا المتطلب تم استخدام المنهج التجريبي ذي المجموعتين؛ حيث تم تطبيق أداة البحث "مقياس جودة الحياة" في المتطلب الخاص بالبيئة فقط على (38) تلميذًا يمثلون المجموعة التجريبية، و(36) تلميذًا يمثلون المجموعة الضابطة، وذلك خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي (2021/ 2022)، وقد أسفرت النتائج عن وجود فَرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لأداة البحث لصالح التطبيق البعدي، كما أسفرت النتائج عن وجود فَرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية، وجاءت قيمة حجم أثر تطبيق الوحدة مرتفعة مما يشير إلى فاعليتها، وقد أوصى البحث بضرورة تجديد معايير مادة العلوم لتضمين معايير متطلبات جودة الحياة في مناهج العلوم، وتدريب معلمي العلوم عليها، وضرورة تقويم مناهج العلوم في المرحلة الابتدائية في ضوء تلك المعايير. Abstract
This research aims to investigate the role of Science Curricula of Preparatory Stage in developing standards of quality-of-life requirements. To achieve this aim, the descriptive approach was used in collecting data necessary for making a list of standards of quality-of -life requirements. In the light of this list, a checklist for describing the real situation and a quality-of-life scale for identifying the level of Preparatory School students in achieving standards of requirements of quality-of-life were designed. The scale was applied to (330) male/female students in (Cairo, Sharkia and Minya) Governorates. The results of application showed a clear disregard for these standards in Science curricula and poor representation for most of indicators of these standards in Science curricula elements. The application of the scale also showed the students’ weakness concerning this side. An enrichment unit in one of quality-of-life requirements which is “environment” was developed. To investigate the effectiveness of the proposed unit in developing the indicators of this requirement standards, the experimental approach with two groups was used. The research instrument “quality-of-life scale” concerning the “environment” requirement was applied to (38) students representing the experimental group and (36) students representing the control group during the second semester of the academic year (2021/2022). The results of application showed that there is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group students in the pre – post application of the research instrument in favour of the post application. The results also showed that there is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental and control groups’ students in favour of the experimental ones. The value of the effect size pertaining the unit application was high which indicates its effectiveness. The research recommended the need for updating the Science standards so as to include the standards of quality-of-life requirements into Science curricula in addition to training teachers on using them. The research also recommended the need for evaluating Science curricula of the Primary Stage in the light of these standards.
علي الشحري, ايمان. (2022). دور مناهج العلوم في تنمية معايير متطلبات جودة الحياة. دراسات فى التعليم الجامعى, 56(56), 133-218. doi: 10.21608/deu.2022.267668
MLA
ايمان علي الشحري. "دور مناهج العلوم في تنمية معايير متطلبات جودة الحياة", دراسات فى التعليم الجامعى, 56, 56, 2022, 133-218. doi: 10.21608/deu.2022.267668
HARVARD
علي الشحري, ايمان. (2022). 'دور مناهج العلوم في تنمية معايير متطلبات جودة الحياة', دراسات فى التعليم الجامعى, 56(56), pp. 133-218. doi: 10.21608/deu.2022.267668
VANCOUVER
علي الشحري, ايمان. دور مناهج العلوم في تنمية معايير متطلبات جودة الحياة. دراسات فى التعليم الجامعى, 2022; 56(56): 133-218. doi: 10.21608/deu.2022.267668