مستوى التسويف الأكاديمي وعلاقته بمستوى الحصانة النفسية لدي طلاب كلية التربية في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الصحة النفسية والارشاد النفسي بكلية التربية جامعة عين شمس

المستخلص

الملخص
 هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى التسويف الأكاديمي ومستوى الحصانة النفسية والعلاقة بينهما في ضوء متغيرات الجنس، والسنة الدراسة، والتخصص، وتكونت العينة من (713) طالباً وطالبة. أظهرت النتائج مستوى متوسط لكل من التسويف الأكاديمي والحصانة النفسية لدى طلاب كلية التربية، وكشفت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائياً في التسويف الأكاديمي تعزى لأثر الجنس لصالح الذكور، ووجود فروق تعزى لأثر السنة الدراسية لصالح السنة الثالثة، ودلت النتائج على وجود فروق تعزى لأثر التخصص لصالح التخصصات الأدبية. كما كشفت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا في الحصانة النفسية تعزى لأثر الجنس لصالح الذكور، وفروق لأثر السنة الدراسية لصالح السنة الرابعة، ووجود فروق لنوع التخصص على الحصانة النفسية لصالح طلبة التخصصات العلمية. وأظهرت النتائج وجود علاقة سلبية دالة إحصائيا بين درجات الطلبة على مقياس التسويف الأكاديمي والحصانة النفسية
 Abstract:
The study aimed to identify the level of academic procrastination and level of psychological immunity, and the relationship between them, in light of gender, academic year, and specialization variables. The sample of the study consisted of 713 students. The results showed an middle level of academic procrastination and level of psychological immunity. the results of the study also revealed statistically significant differences in academic procrastination due to the effect of gender in favor of males. There were differences due to the effect of the academic year in favor of the third year. The results indicated that there were differences due to the effect of the specialization in favor of the Literary Majors. That there were statistically significant differences in level of psychological immunity due to the effect of gender in favor Male, differences in the effect of the academic year in favor of the fourth year, and there were differences for the specialization in favor of the scientific specialties. The results showed a statistically significant negative relationship between the students' grades on the level of academic procrastination and level of psychological immunity 
 

الكلمات الرئيسية