فاعلية التعلم المدمج في ظل جائحة کورونا في تنمية تحصيل ودافعية تعلم طالبات الصف العاشر للتعليم الأساسي لمقرر اللغة الإنجليزية بسلطنة عمان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

تخصص مناهج وطرق تدريس- تکنولوجيا التعليم مدير مساعد دائرة تقنية المعلومات بوزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان

المستخلص

الملخص:
هدف البحث الحالي التعرف على فاعلية التعلم المدمج في ظل جائحة کورونا في تنمية  تحصيل ودافعية طالبات الصف العاشر للتعليم الأساسي بمقرر اللغة الإنجليزية بسلطنة عمان، وتم استخدام المنهج التطويري، وتکونت عينة البحث من (60) طالبة، ومقسمة على مجموعتين تجريبيتين: الأولى باستخدام التعلم المدمج، والثانية باستخدام التعلم التقليدي، بواقع (30) طالبة لکل مجموعة، خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2020- 2021م،  واستخدمت الأدوات التالية:  الاختبار التحصيلي ومقياس لدافعية التعلم، وتوصلت نتائج البحث إلى فاعلية التعلم المدمج في تنمية تحصيل ودافعية  طالبات عينة البحث لتعلم اللغة الإنجليزية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الطالبات اللاتي درسن  بطريقة التعلم المدمج والطالبات اللاتي درسن  بطريقة التعلم التقليدي في الاختبار التحصيلي ومقياس الدافعية البعدي، لصالح الطالبات اللاتي درسن بطريقة التعلم المدمج، وتم التوصية بضرورة العمل على زيادة وعي معلمي اللغة الإنجليزية بالصف العاشر للتعليم الأساسي بأهمية استراتيجية التعلم المدمج في التدريس، وبضرورة عقد دورات تدريبية للمعلمين لتزويدهم بمهارات تطبيق هذه الاستراتيجية.
Abstract
This study aims to find out the effect of effectiveness of blended learning in light of the Corona pandemic in developing the achievement and motivation of the 10 th Graders' students for basic education in the English language course in the Sultanate of Oman, and the Developmental Research Method was used.
The Study Consist of (60) female students, and it was divided into two experimental groups: the first using blended learning, and the second using traditional learning, by (30) students per group, during the second semester of the 2020-2021 academic year, and the tools were used: achievement test and a measure of learning motivation.
The results of the research reached: the effectiveness of blended learning in developing achievement and the motivation of the students of the research sample to learn The English language, and there were statistically significant differences between the students who studied the blended learning method and the students who studied the traditional learning method in the post achievement test and the post motivation scale, in favorite of the students who studied by the blended learning method. The study recommended to work to increase awareness of English language teachers in the tenth grade of basic education for importance of the blended learning in teaching, and the necessity of holding training courses for teachers to equip them with the skills to apply it in this strategy.

الكلمات الرئيسية