أثر اختلاف تصميم انماط التفاعل للانفوجرافيک (ثابت /متحرک /تفاعلي) في بيئة التعلم الشخصية على تنمية مهارات الخرائط الذهنية الإلکترونية والدافعية نحو التعلم لدي الطالبات المعلمات بکلية التربية للطفولة المبکرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس بقسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية -جامعة المنصورة

2 مدرس بقسم مناهج وطرق تدريس رياض الأطفال کلية التربية -جامعة المنصورة

المستخلص

الملخص:
هدف البحث التعرف على أثر اختلاف تصميم انماط التفاعل للإنفوجرافيک (ثابت /متحرک /تفاعلي) في بيئة التعلم الشخصية على تنمية مهارات الخرائط الذهنية الإلکترونية والدافعية نحو التعلم لدي الطالبات المعلمات بکلية التربية للطفولة المبکرة، ولضبط المتغيرات المنهجية للبحث الحالي تم استخدام المنهج التجريبي، والتصميم شبه التجريبي ذو ثلاث مجموعات تجريبية بقياس قبلي بعدي تم اختيارهم بطريقة عشوائية. وتم تقسم الطالبات الى ثلاث مجموعات المجموعة التجريبية الأولى (نمط الانفوجرافيک الثابت) في بيئة التعلم الشخصية من 30 طالبة، والمجموعة التجريبية الثانية (نمط الانفوجرافيک المتحرک) في بيئة التعلم الشخصية 30 طالبة، والمجموعة التجريبية الثالثة (نمط الانفوجرافيک التفاعلي) في بيئة التعلم الشخصية من 30 طالبة، وبذلک يعد اجمالي افراد عينة البحث للمجموعات الثلاثة (90) طالبة. وتم تصميم أدوات القياس الاختبار التحصيلي –بطاقة ملاحظة الأداء المهارى-ومقياس الدافعية نحو التعلم، واظهرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (≤0,05) بين متوسطات درجات طالبات المجموعات التجريبية الثلاثة في اختبار الجانب المعرفي المرتبط بمقرر معالجة الصور والرسوم التعليمية لطالبات المستوي الثالث وذلک باستخدام بيئة تعلم شخصية يرجع إلى الأثر الأساسي لأختلاف نمط تفاعل الانفوجرافيک (ثابت /متحرک /تفاعلي) حيث ان المتوسط الأعلى لنمط الانفوجرافيک التفاعلي. وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (≤0,05) بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية الثلاثة في بطاقة ملاحظة الأداء المهارى ککل المرتبط بمقرر معالجة الصور والرسوم التعليمية لطالبات المستوي الثالث وذلک باستخدام بيئة تعلم شخصية يرجع إلى الأثر الأساسي لأختلاف نمط تفاعل إلانفوجرافيک (ثابت /متحرک /تفاعلي) حيث ان المتوسط الأعلى لنمط الانفوجرافيک التفاعلي. کما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى(≤0,05) بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية الثلاثة في مقياس الدافعية للتعلم ککل المرتبط بمقرر معالجة الصور والرسوم التعليمية لطالبات المستوي الثالث ولا يوجد اتجاه لدلالة الفروق وذلک باستخدام بيئة تعلم شخصية يرجع إلى الأثر الأساسي لاختلاف نمط تفاعل الانفوجرافيک (ثابت /متحرک /تفاعلي)، مما يدل على ان أنماط التفاعل الإنفوجرافيک في بيئة التعلم الشخصية کان لها تأثير على زيادة دافعية الطالبات في تنمية المهارات الخاصة بالخرائط الذهنية الإلکترونية، ويوصي باستخدام أنماط التفاعل للإنفوجرافيک (ثابت /متحرک /تفاعلي) ببيئة التعلم الشخصية في تدريس المقررات للطالبات المعلمات بکلية التربية للطفولة المبکرة.
Abstract:
     The aim of the research is to identify on the impact of the different design patterns of interaction info-graphic (static/animated/interactive). In the personal learning environment, on developing electronic mental mapping skills and motivation towards learning among female student teachers at the College of early Childhood Education, and to adjust the methodological variables of the current research, the experimental method was used, and the quasi-experimental design with three experimental groups with a pre-and post-measurement was chosen randomly.
    The students were divided into three groups, the first experimental group (Static Infographics) in the personal learning environment of 30 students, the second experimental group (animated Infographics) in the personal learning environment of 30 students, and the third experimental group (Infographics interactive) in the personal learning environment of 30 students, Thus, the total number of the research sample for the three groups is (90) students. The measurement tools were designed, the achievement test - a skill performance note card - and a measure of motivation towards learning, and the results showed that there were statistically significant differences at the level (≤ 0.05) between the mean scores of the students of the three experimental groups in the cognitive aspect test related to the image processing course and the educational drawings for female students. The third level, using a personal learning environment, is due to the main effect of the difference in the pattern of infographic interaction (static / animated / interactive), as the higher average of the interactive infographic pattern. There are statistically significant differences at the level (≤ 0.05) between the mean scores of the students of the three experimental groups in the skill performance rubric as a whole related to the image processing course and educational drawings for the third-level students using a personal learning environment due to the main effect of the difference in the pattern of infographic interaction (static / animated/interactive) as the highest average for the interactive info-graphic pattern.
The results also showed that there were statistically significant differences at the level (≤ 0.05) between the mean scores of the three experimental groups in the scale of motivation to learn as a whole related to the course of processing pictures and educational drawings for third-level students, and there is no direction to indicate differences using a personal learning environment due to the main effect Due to the different pattern of info-graphic interaction (static/animated/interactive), which indicates that the patterns of infographic interaction in the personal learning environment had an impact on increasing the motivation of students in developing skills for electronic mind map skills, and it is recommended to use infographic patterns (static / animated /interactive) The personal learning environment in teaching courses to female student teachers at the College of Early Childhood Education.
 

الكلمات الرئيسية