سيناريوهات لإعداد الصف الثاني من القيادات التربوية في ضوء اتجاهات الفکر الإداري الحديث رؤية مستقبلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث بالمرکز القومي للبحوث التربوية والتنمية- شعبة بحوث التخطيط التربوي-القاهرة

المستخلص

الملخص:
استهدف هذا البحث صياغة سيناريوهين اثنين يتصلان بإعداد الصف الثاني من القيادات التربوية؛ بما يؤکد على أهمية تحديد الرؤية الاستراتيجية للمؤسسة التعليمية، وتحديد المهارات القيادية والإدارية اللازمة لتنفيذ هذه الرؤية، وعلى ضرورة توظيف وتنمية قدرات العاملين القادرين على اکتساب هذه المهارات، وأهمية والاحتفاظ بهؤلاء العاملين المتميزين. ويرکز هذان السيناريوهان على تحديد المهارات والکفايات والمعارف التي يجب على الصف الثاني من القيادات التربوية اکتسابها خلال الخمس سنوات القادمة. وسوف يتم ذلک من خلال نظرة استراتيجية تسعي إلى تحقيق المرونة والاستعداد لمواجهة التغييرات المتوقعة والطارئة في الوظائف القيادية، کما تسعي إلى مشارکة قيادات الصف الأول في توفير البرامج وفرص التنمية المهنية أمام قيادات الصف الثاني.
وبهذا يهدف هذا البحث إلى تصميم سيناريوهات لإعداد الصف الثاني من القيادات التربوية؛ بحيث تتجاوز هذه السيناريوهات عمليات الإحلال التقليدية للقيادات الراهنة، أو حضور قيادات الصف الثاني لبرامج تدريبية شکلية تتصف بالضحالة والسطحية. ويعني هذا، أن هذه السيناريوهات ترکز على خبرات البرامج التدريبية التي تنمي القدرات القيادية الرئيسة من خلال التوجيه والرعاية، والتدريب أثناء العمل، والتعلم من النماذج القيادية الناجحة، کما ترعي القيادات الناشئة وتنميها بدلاً من أن تخنقها وتقضي عليها. ولتحقيق هذا الهدف سعي هذا البحث إلى الإجابة عن السؤالين الرئيسيين التاليين:
أ‌)        ما هي نماذج التخطيط للتتابع القيادي الوظيفي لإعداد الصف الثاني من القيادات التربوية في ضوء اتجاهات الفکر الإداري الحديث؟
ب‌)   ما هما السيناريوهان المتصلان بإعداد الصف الثاني من القيادات التربوية في المستقبل؟
ويرکز السيناريو الامتدادي على بقاء الوضع الراهن على ما هو عليه، واستمرار المؤسسات التعليمية في أداء نفس الأدوار وتنفيذ نفس البرامج المتصلة بإعداد القيادات التربوية. وفي ظل هذا السيناريو تستمر المؤسسات التعليمية في شغل الوظائف الشاغرة بقيادات تتمتع بنفس مهارات القيادات السابقة. في حين يرکز سيناريو الإصلاح الجذري على تغيير رؤية المؤسسات التعليمية، وقيامها بأدوار جديدة وتمتع العاملين بها بکفايات أحدث. وعلى هذا يهدف السيناريو الإصلاحي إلى قيام المؤسسة ببذل قصارى جهدها للإجابة على التساؤلات التالية:
1)     ما نوع القادة الذين تحتاجهم المؤسسات التعليمية في المستقبل لکي تنجح؟
2)     من هم الأفراد الذين يتمتعون بالاستعدادات الکامنة التي تؤهلهم لشغل الوظائف القيادية الشاغرة؟
3)     ما تأثير هذه التحولات على برامج إعداد الصف الثاني من القيادات التربوية؟
 
وقام البحث بتحليل ’’نموذج النجمة ذات الأذرع السبعة الذي صاغه روثول‘‘، و’’نموذج خط القيادة النموذجية الذي صاغه کاران وزملاؤه ‘‘، و’’نموذج مجموعة التسريع الذي صاغه بايهام وزملاؤه‘‘. کما استعرض أهم خصائص ومراحل کل نموذج من هذه النماذج. وقد صاغ البحث سيناريوهين اثنين يوضحان ما يمکن أن يکون عليه مستقبل التخطيط للتتابع القيادي الوظيفي في المؤسسات التعليمية المصرية.
 
وقام هذا البحث على تحليل المفاهيم؛ ومن ثم فإنه عبارة عن دراسة نظرية مفاهيمية تعتمد على المدخل الکيفي. وهي تعتمد على المدخل الکيفي لأنها ’’تسعي إلى البحث عن الأنماط المتکررة في السلوک البشري‘‘ في مجال التخطيط لإعداد قيادات الصف الثاني. وهو بهذا بحث يسعي إلى رسم صورة بانورامية عن أهم النماذج العالمية المتصلة بالتخطيط للتتابع القيادي الوظيفي، وتوضيح أهم العناصر المکونة لکل نموذج وصولاً إلى وضع تصورات مستقبلية عن کيفية إصلاح برامج التخطيط للتتابع القيادي الوظيفي في المجتمع المصري. وخلص البحث إلى أن المؤسسات التعليمية المصرية تعاني من قصور في آليات مسح وتحليل بيئتها التنظيمية لتحديد العاملين المتميزين وإعدادهم کصف ثاني من القيادات التربوية. ومن ثم، فإن الممارسات المتصلة بالتخطيط للتتابع القيادي الوظيفي تتصف بالتقليدية والشکلية، وعدم الفعالية؛ الأمر الذي يعوق نجاح هذه المؤسسات على المدي الطويل.
 
 
Abstract:
This piece of research aimed at formulating two futuristic scenarios related to implementing succession planning among educational leaders, emphasizing the importance of the strategic vision of the educational institutions, specifying the administrative and leading skills needed for implementing such vision, developing and utilizing the capabilities of competent leaders, and retaining these efficient leaders within the educational institutions. These two scenarios focused on determining the skills, competencies and knowledge the second level cadres should possess within the next forthcoming years. The two futuristic scenarios are based on a strategic vision aiming at achieving flexibility and on being prepared to face the expected and emergent changes in middle management and high management levels. In addition, such scenarios aim at involving the first level cadres in planning for preparing the second level cadres, and implementing professional development programs.
            In this way, this research aims at designing two scenarios for preparing the second level educational cadres in a way that avoids the traditional methods of filling vacant positions or mere attending superficial training programs characterized by naivety and shallowness. In other words, the two suggested scenarios focus on attaining real-life experiences that can develop the main leadership competencies through mentoring and couching, internships, miming successful examples and nurturing the emergent promising leaders instead of suffocating and hindering them. In order to achieve such goals, this piece of research aimed at answering the following two main questions:
A)     What are the famous models of preparing the second level educational cadres in light of the contemporary trends of the modern administrative thought?
B)    What the two suggested scenarios of educational succession planning?
Continuity of the status-quo scenario focuses on the linearity of the future, and the continuity of the educational institutions in implementing the same roles and the same programs related to preparing the second level cadres. According to this first scenario, the educational institutions will continue to fill vacant positions by leaders who possess the same old competencies. On the contrary of this, the second scenario of radical reforms aim at reforming the vision of the educational institutions, adopting new roles, and developing new and modern competencies. Thus, the futuristic scenario of radical reforms aim at answering the following three sub-questions:

What type of leaders do educational institutions need in the future in order to succeed?
Who are these individuals having the latent aptitudes qualifying them to fill the vacant educational leading positions?
What are the impact of the futuristic changes on the programs of educational succession planning?

The current piece of research analyzed The Seven Pointed Star Model developed by Rothwell, The Leadership Pipeline Model developed by Charan et al., and The Acceleration Pool Model by Byham et al. In addition to this, the current research surveyed the main characteristics and stages of each model.
This piece of research depended ion conceptual analysis. Thus, it is a theoretical conceptual study depending on the qualitative approach. In order words, it seeks to search for the repeated types within human behavior in the field of succession planning. In this way, this piece of research aims at drawing a panoramic picture related to the international models of succession planning, clarifying their constituents and designing two futuristic scenarios about how to reform the current programs of succession planning in the Egyptian society. The current piece of research concluded that the Egyptian educational institutions suffer from a number of deficiencies related to survey and analyzing their organizational environment, identifying the talented leaders, and preparing efficient second level cadres. Thus, the current Egyptian practices related to succession planning are characterized by traditionalism, superficiality, inefficiency, and lack of success in fulfilling their goals. The research ended with designing two futuristic scenarios delineating the suggested frameworks of succession planning in the educational Egyptian institutions.

الكلمات الرئيسية