التعليم الثانوي الصناعي وقطاع الصناعة في کل من الولايات المتحدة الأمريکية والمملکة المتحدة وفرنسا وإمکانية الإفادة منهم في مصردراسة مقارنة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث بالمرکز القومي للبحوث التربوية والتنمية- شعبة بحوث التخطيط التربوي-القاهرة

المستخلص

الملخص:
واستهدف هذا البحث صياغة تصور مقترح لتحقيق التخطيط والتنظيم والتنسيق والتکامل بين قطاع الصناعة ومدارس التعليم الثانوي الصناعي في مصر. وقد قام البحث بتحليل واقع التخطيط والتنظيم والتنسيق والتکامل بين قطاع الصناعة ومدارس التعليم الثانوي الصناعي في ثلاث دول متقدمة هي: الولايات المتحدة الأمريکية والمملکة المتحدة وفرنسا.
وتلخصت مشکلة البحث في محاولة الإجابة عن الأسئلة البحثية التالية:
أ‌)        ما طبيعة التخطيط والتنظيم والتنسيق والتکامل بين قطاع الصناعة ومدارس التعليم الثانوي الصناعي في الولايات المتحدة الأمريکية؟
ب‌)   ما طبيعة التخطيط والتنظيم والتنسيق والتکامل بين قطاع الصناعة ومدارس التعليم الثانوي الصناعي في المملکة المتحدة؟
ت‌)   ما طبيعة التخطيط والتنظيم والتنسيق والتکامل بين قطاع الصناعة ومدارس التعليم الثانوي الصناعي في فرنسا؟
ث‌)   ما طبيعة التصور المقترح لتحقيق التخطيط والتنظيم والتنسيق والتکامل بين قطاع الصناعة ومدارس التعليم الثانوي الصناعي في مصر؟
وقد أوصي البحث بتنفيذ التوصيات التالية:

إصدار قانون مستقل للتعليم الثانوي الفني بأنواعه الصناعي والزراعي والتجاري والمهني والبرامج المرتبطة بهم. وذلک على أن يقوى القانون الجديد التناغم بين برامج التعليم الفني والمستقبل الوظيفي وبين الشرکات والمصانع، ويؤسس نظاماً للمحاسبية بهدف تحسين نواتج التعلم الأکاديمية والمهارات الفنية ونواتج التوظف، ويوفر تمويلاً يهدف إلى تحسين التجديد والإصلاحات في برامج التعليم الفني والمستقبل الوظيفي.
إنشاء وزارة مستقلة للتعليم الفني تکون مسئولة تماماً عن کافة شؤون التعليم الثانوي الفني بأنواعه الصناعي والزراعي والتجاري والمهني، کما يتم نقل البرامج الفنية التي تقدمها وزارات أخرى إلى الوزارة الجديدة المستحدثة.
إنشاء إدارة داخل وزارة التعليم الفني المستحدثة المقترح إنشاؤها تختص بالتنسيق بين المصانع والشرکات ورجال الأعمال والنقابات المهنية والمؤسسات الاقتصادية وبين المدارس الثانوية الصناعية، وإنشاء فروع فهذه الإدارة بکل مديرية من مديريات التربية والتعليم بجمهورية مصر العربية.
إنشاء قاعدة بيانات عن خصائص العرض والطلب في سوق العمل المصري والعائد الاقتصادي لدراسة التخصصات المختلفة.
تشجيع خريجي المدارس الثانوية الفنية على مواصلة التعلم والالتحاق بمؤسسات التعليم العالي الفنية.
تحسين درجة نضوج التلاميذ من خلال تعريضهم لخبرات مهنية وعملية حقيقية في المصانع والشرکات.

Abstract:
This piece of research aimed at formulating a suggested framework for maximizing planning, organization, coordination and integration between the industrial sector and industrial secondary education in Egypt. The current piece of research analyzed the presented practices related to planning, organization, coordination and integration between the industrial sector and industrial secondary education in The United States of America, The United Kingdom, and France.
This piece of research aimed at answering the following four main questions:
A)    What is the nature of planning, organization, coordination and integration between the industrial sector and industrial secondary education in The United States of America?
B)    What is the nature of planning, organization, coordination and integration between the industrial sector and industrial secondary education in The United Kingdom?
C)    What is the nature of planning, organization, coordination and integration between the industrial sector and industrial secondary education in France?
D)    What is the suggested framework for maximizing planning, organization, coordination and integration between the industrial sector and industrial secondary education in Egypt in the light of the experiences of The United States of America, The United Kingdom, and France?
The current piece of research suggested implementing the following recommendations:

Ratifying a new Independent law for technical secondary education including industrial secondary education, agricultural secondary education, and commercial secondary education.  The new law should strengthen the harmony between the programs of technical secondary education and the futuristic careers of students after being employed by factories and companies, establish a system of accountability aiming at improving learning outcomes and students’ professional skills, and increase the funding allocated to technical secondary schools in a way that reinforces innovation and reform. 
Establishing a separate and independent Ministry for technical secondary education. The new ministry will be totally responsible for all the affairs of the technical secondary education with all its branches and sub-divisions. In addition, all the educational and training programs provided by other ministries will be subjected to the authority of the newly established ministry.
Establishing a new department at the newly established ministry responsible for the planning, organization, coordination and integration between the industrial sector, companies, factories, businessmen, syndicates and financial institutions and the industrial secondary education in Egypt. That new department will have sub-divisions in each educational governorate.
Establishing a national database about the supply and demand statistics inside the Egyptian labour market and studying the economic rate of return for each profession.
Encouraging the graduates of technical secondary education to pursue their higher education.
Improving the external efficiency and the maturity level of students via immersing them in real-life professional and practical experiences inside the venues of factories and companies.

الكلمات الرئيسية