رؤية تربوية مقترحة لمواجهة مخاطر شبکات التواصل الاجتماعي على القيم المجتمعية وأساليب الحوار المجتمعي في ضوء خبرتي الولايات المتحدة الأمريکية والهند

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم أصول التربية کلية التربية– جامعة سوهاج

المستخلص

يسعى البحث الحالى  الى معرفة مدى تأثير شبکات التواصل الاجتماعي حيث أثرت على قيم الأفراد وثقافتهم وأدت إلى انصراف غالبية الأفراد إليها واعتبارها بديلاً عن المواد المطبوعة، کما لعبت دوراً فاعلاً في الثورات العربية، وأثبتت مدى قدرتها على إحداث التغيير في العديد من الدول العربية في الجوانب الاجتماعية والسياسية.
 وأدت کذلک إلى وجود نوع جديد من أساليب الحوار المجتمعي بين أفراد المجتمعات کان نتيجته ما أحدثته من ثورات هزت مجموعة من البلدان العربية وأحدثت تغيرات لم يکن يتخيلها عقل وهو ما انعکس على الحوار المجتمعي بين الأفراد وکان له انعکاسات على الساحة السياسية.
مما جعل من الضروري إيجاد رؤية تربوية يمکن من خلالها مواجهة مخاطر تلک الشبکات على القيم المجتمعية وأساليب الحوار المجتمعي في ظل الاستفادة من خبرات معاصرة يمکن الاستفادة منها في ذلک.
ومن هنا يمکن تحديد مشکلة الدراسة الحاليه في محاولة إيجاد رؤية تربوية مقترحة يمکن من خلالها مواجهة مخاطر شبکات التواصل الاجتماعي على القيم المجتمعية وأساليب الحوار المجتمعي
The current research seeks to know the impact of the social networks, which influenced the values ​​of individuals and their culture and led to the departure of the majority of individuals as an alternative to printed materials. It also played an active role in the Arab revolutions and proved its ability to bring about change in many Arab countries in social aspects Political issues.
 It also led to the emergence of a new type of community dialogue among the members of the societies, which resulted in revolutions that rocked a group of Arab countries and caused changes that could not have been imagined. This reflected the societal dialogue among individuals and had repercussions on the political arena.
Which made it necessary to create an educational vision through which the risks of these networks can be addressed to the societal values ​​and methods of community dialogue, taking advantage of contemporary experiences that can be utilized.
Hence, it is possible to identify the problem of the current study in an attempt to find a proposed educational vision through which the risks of social networks can be addressed to societal values ​​and methods of community dialogue

الكلمات الرئيسية