جهود اعتماد إعداد المعلم بکلية التربية بين المشروعية والمشروعاتدراسة حالة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد بکلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

تعددت مشروعات الإصلاح واستراتيجيات التطوير في المؤسسات التعليمية المختلفة ، وربما طفت معايير الجودة على غيرها ؛ لکونها السبيل لاعتماد هذه المؤسسات ﻓﻲ ﺍلإجراءات والمضامين ، وکان على الجامعات ، وفي القلب منها کليات إعداد المعلم ، استنهاض الجهود للحصول على المصداقية أو الاعتراف سواء المحلي أم العالمي ؛ غير أن ثمة تساؤلاً فرض نفسه عن سبل المواءمة بين فروض النظرية وإمکانات التطبيق ، بين مشروعات الجودة والاعتماد والتشريعات القائمة ومعطيات الواقع.
    وعلى الرغم من الاختلافات بين الدول والهيئات في نماذج الاعتماد ؛ فإن تتابع مشروعات الجودة والتوجه إلى تدويل الاعتماد ؛ دعا الباحثين إلى طرح تساؤلات عن أي الجهات التي تتحمل مسئولية الاعتماد ومن يمتلک معالجة مشکلاته : هل الدولة الوطنية أو الوزارات والجامعات ؟ أم هيئات وتجمعات مهنية مستقلة ؟ ومن يملک منح رخصة مزاولة المهنة ؟ وما المدى الزمني لهذه الرخصة ؟ فکان انعقاد المؤتمرات وإجراء البحوث والدراسات العلمية والتربوية، وهو ما يتطلب إمعان النظر لمعرفة طبيعة هذه القضايا
ومع انخراط کلية التربية بجامعة حلوان في عدة مشروعات للخطة الإستراتيجية لتطوير التعليم العالي2000 ، وإنشاء وحدة بها لضمان الجودة والاعتماد منذ عام 2005 ، وبعد مرور عقد من إنشاء الوحدة ؛ فلا زال الشک يغلف جودة إعداد المعلم بها ، و قدرة تلک المشروعات على تعزيز الثقة بتلبية متطلبات الاعتماد کمؤسسة جامعية وأکاديمية مهنية ، مما مثّل إشکالية للدراسة الحالية
There have been many reform projects and development strategies in different educational institutions, and perhaps the standards of quality have exceeded others, because they are the way to adopt these institutions in the procedures and contents, and the universities, and in particular the colleges of teacher preparation, to mobilize efforts to obtain credibility or recognition, whether local or global; That there is a question of imposing itself on ways of matching the hypotheses of the theory and the possibilities of application, between projects of quality and accreditation and existing legislation and facts of reality.
    Despite the differences between countries and bodies in the accreditation models, the pursuit of quality projects and the trend towards internationalization of accreditation; called on researchers to ask questions about who is responsible for accreditation and who has to address its problems: Is the national state or ministries and universities? Or independent professional bodies and assemblies? Who has the license to practice the profession? How long is this license? The convening of conferences and conducting scientific and educational research and studies, which requires careful consideration to know the nature of these issues
With the involvement of the Faculty of Education at the University of Helwan in several projects for the strategic plan for the development of higher education 2000, and the establishment of a unit to ensure quality and accreditation since 2005, and after a decade of the establishment of the unit; doubt still encapsulates the quality of teacher preparation, and the ability of these projects to enhance confidence in meeting the requirements Accreditation as a university institution and a professional academy, which is problematic for the current study

الكلمات الرئيسية