متطلبات تطبيق بحوث الفعل فى مؤسسات التعليم قبل الجامعى بمصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد کلية التربية - جامعة أسيوط

المستخلص

تعتمد بحوث الفعل على تأمل الباحث فى الممارسات التى يقوم بها فى الميدان التربوى بهدف فهم أفضل للعملية التربوية ، وبالتالى فهى تسعى إلى " إحداث التغيير على مستوى المعلم والمدرسة والإدارة نحو نهج تربوي وتعليمى أفضل ، کما تسعى إلى زيادة الدافعية فى العملية التعليمية / التعلمية ، ومن ثم زيادة دافعية العمل ، وترسيخ الديمقراطية فى العملية التعليمية ، وإعطاء المعلم الفرصة للبحث والاستقصاء والتقييم على مبدأ المساواة بينه وبين الباحث والمدير ، وهذا من شأنه أن يؤدى إلى ترسيخ فکرة المعلم الباحث والمعلم المتعلم "
 إضافة إلى ذلک أن بحوث الفعل تساعد المعلم على تطوير نفسه مهنياً لتتکامل معرفته بالتخصص وأساليب وطرائق تدريسه ، کما تزيد من قدراته التحليلية ووعيه بذاته وتفکيره الناقد ، کما تساهم فى تحسين التواصل بين المعلمين والباحثين التربويين والإدارة المدرسية والمجتمع الخارجى
        ونظراً لهذه الأهمية لبحوث الفعل ، فقد قامت مؤسسات المجتمع الرسمية وغير الرسمية بمجموعة من المشروعات التجريبية القائمة على اتجاه بحوث الفعل التى تعتمد على مدخل التحسين والإصلاح المتمرکز على المدرسة ، منها : مبادرة مشروع ( ARAS ) in Accreditation School Action Research بمعهد الشرق الأوسط للتعليم العالى فى التربية بالجامعة الأمريکية بالقاهرة ، والتى تهدف إلى تحقيق الجودة فى المدرسة من خلال تطبيق منهجية بحوث الفعل وذلک بالتعاون مع کليات التربية ، ووزارة التربية والتعليم ، ومؤسسات أخرى لإحداث تحول نحو نسق تربوى جديد Paradigm Shift يرتکز على المدرسة واحتياجاتها ، ويتجسد فى جعل المدرسة قادرة على مواجهة مشکلاتها بنفسها من خلال عمل تعاونى تشارکى يهدف إلى إيجاد حلول عملية مدروسة للمشکلات التى تعانى منها المدرسة للوصول إلى الجودة والاعتماد التربوى  ، ومما لا ريب فيه أن أية محاولة للإصلاح تبدأ من نقطة إعادة الثقة فى المدرسة ، حيث هى الأساس الصحيح لعملية إصلاح وتطوير التعليم فى مصر .
وبناءً على کل ماسبق انبثقت فکرة البحث الحالى فى ذهن الباحث وتحددت فى التساؤل التالى : " ما التصورالمقترح لأهم متطلبات تطبيق بحوث الفعل فى مؤسسات التعليم قبل الجامعى بمصر
 
The research of the verb depends on the researcher's contemplation of his practices in the field of education in order to better understand the educational process and thus seeks to "bring about change at the level of teacher, school and management towards a better educational and educational approach, and seek to increase motivation in the educational / And increase the motivation of work, and the consolidation of democracy in the educational process, and give the teacher the opportunity to research and survey and evaluation on the principle of equality between him and the researcher and the manager, and this would lead to the consolidation of the idea of ​​teacher researcher and teacher,
 In addition, the research of the verb helps the teacher to develop himself professionally to integrate his knowledge of specialization and methods and methods of teaching, as well as increase his analytical abilities, awareness of himself and his critical thinking, and contribute to improve communication between teachers, educational researchers,
Because of this importance of action research, formal and informal community institutions have carried out a series of pilot projects based on the direction of action research based on the school-based improvement and reform approach, including the ARAS project in the Middle East Institute for Higher Education Education in the American University in Cairo, which aims to achieve quality in the school through the application of the methodology of action research in cooperation with the colleges of education, the Ministry of Education, and other institutions to make a shift to a new educational paradigm Paradigm Shift based on the school and its needs, The school is able to face its own problems through cooperative work aimed at finding practical solutions to the problems of the school to reach quality and educational accreditation. Reforming and developing education in Egypt.
Based on all the above, the idea of ​​the current research emerged in the researcher's mind and was determined in the following question: "What is the proposed scenario for the most important requirements for the application of action research in pre-university education institutions in Egypt

الكلمات الرئيسية