تصميم بيئة الکترونية مقترحة لتطوير نظام التعليم الجامعى المفتوح فى ضوء الخبرات الأجنبية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية - جامعة حلوان

2 مدرس التربية المقارنة والإدارة التربوية کلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

تؤکد نتائج مؤتمرات على ضرورة دعم وتشجيع التعليم المفتوح وإنشاء جامعات تعليم مفتوح مثل المؤتمر القومى للتعليم بعنوان تطوير منظومة الأداء فى الجامعات العربية فى ضوء المتغيرات العاليمة المعاصرة فى 2014، والمؤتمر التى عقدته المنظمة العربية للثقافة والعلوم فى  2005، و توصيات الندوة العربية بالقاهرة فى 2001، والمؤتمر القومى للتعليم سنة 2001. کما تؤکد دراسة حسن محمد وأخرون  2002 على ضرورة إعداد وتدريب المعلمين على توظيف التکنولوجيا الحديثة والتواصل مع المتعلمين لجعل التعليم أکثر تطورا ويواکب تغيرات الثورة التکنولوجيا والمعلوماتية.
رغم تطور وسائل الاتصال والتکنولوجيا الحديثة بدرجة کبيرة وتاثيرها على نوعية التعليم والتعلم إلا أن التعليم المفتوح بجامعاتنا المصرية مازال يتوقف عند التعليم المفتوح باستخدام المراسلة والمواد العلمية المطبوعة وبعض التسجيلات المصورة والصوتية فقط . ولا توجد مواد عملية أو تطبيقية نظرا لأن الاسلوب المتبع أسلوب تقليدى لم يتم التجديد فبه ويرکز الطالب على الحصول على الشهادة وليس اکتساب المعارف والمهارات بالإضافة إلى أن بعض الکليات لم تسمح لهم باستکمال الدراسات العليا، ونحن بحاجة إلى تطوير أساليب التعليم المتبع فى التعليم المفتوح حتى يکون مناظر للتعليم المنتظم وملائم لخصائص تعليم الراشدين. ويحقق طموحات المتعلمين اللذين أجبرتهم الظروف للجوء للتعليم المفتوح. وأن الدول العربية تمر بظروف سياسية ونزاعات تحتاج لنظام بديل لنظام التعليم المؤسسى النظامى فى ضوء معايير التعليم المفتوح بالدول المتقدمة.
مما استدعى الباحثتان لإجراء استطلاع رأى من خلال المقابلات  مع مديرى مراکز التعليم المفتوح  وبعض أعضاء هيئة التدريس لتحديد اساليب ومشکلات نظام الدراسة بالتعليم المفتوح. حيث أظهرت نتيجة المقابلة ضعف تطبيق التعليم الألکترونى بمراکز التعليم المفتوح بالجامعات المصرية . وأن واقع التعليم المفتوح يعتمد على التعلم بالانتساب فى بعض الجامعات المصرية، کما قامت الباحثتان بإجراء استبيان استطلاعى لأعضاء هيئة التدريس والطلاب والإداريين للوقوف على واقع تطبيق التعليم الألکترونى بنظام التعليم المفتوح، وأظهرت النتائج
-         أن عينة أعضاء هيئة التدريس دلت على أن نسبة استخدام التعليم الالکترونى بنظام التعليم المفتوح فى جامعة القاهرة هى 70% بينماحلوان 38%  وعين شمس لا تستخدم التعليم الالکترونى إلا فى حالات فردية غير مقننة أو ملزمة.
-   وأن العينة الإستطلاعية للإداريين دلتعلىأننسبةاستخدامالتعليمالالکترونىبنظامالتعليمالمفتوح کانتفى حلوان     32%، وفى القاهرة 65%، وفى عين شمس 47%.
-   کما أم العينة الإستطلاعية للطلاب دلتعلىأننسبةاستخدامالتعليمالالکترونىبنظامالتعليمالمفتوح کانت فى حلوان 32%، وفى القاهرة   63%، وفى عين شمس         43%.
وعلى ذلک تتلخص مشکلة البحث فى الإجابةعلى السؤال الرئيسي التالى: ما التصور المقترح لتصميم بيئة ألکترونية لتطيور نظام التعليم المفتوح بالجامعات المصرية فى ضوءالخبرات الأجنبية.
 
The results of conferences emphasize the need to support and encourage open education and the establishment of open education universities such as the National Conference on Education, entitled Development of the Performance System in Arab Universities in light of the High Current Changes in 2014, the Arab Organization for Culture and Science Conference in 2005, And the National Conference on Education in 2001. The study of Hassan Mohammed and others 2002 emphasizes the need to prepare and train teachers to employ modern technology and communicate with learners to make education more sophisticated and keep pace with the changes of the revolution technology and information.
Despite the development of modern means of communication and technology to a great extent and its impact on the quality of teaching and learning, however, open education in our Egyptian universities still depends on open education using correspondence, printed scientific materials and some audio and video recordings only. There are no practical or applied materials because the method is a traditional one. The student is not required to complete the postgraduate studies. We need to develop the methods of education in the open education so that Offers regular education and is suitable for the adult education characteristics. And fulfills the aspirations of learners who are forced by circumstances to resort to open education. And that the Arab countries are going through political conditions and conflicts that need an alternative system of formal institutional education in the light of the standards of open education in developed countries.
Which called for the researchers to conduct a survey through interviews with directors of open education centers and some faculty members to determine the methods and problems of the system of education in the open. Where the result of the interview showed the weakness of the application of e-learning in open education centers in Egyptian universities. And that the reality of open education depends on learning by affiliation in some Egyptian universities, and the researchers conducted a questionnaire survey of faculty members, students and administrators to find out the reality of the application of e-learning system open education, and showed the results
- The sample of the teaching staff showed that the percentage of the use of e-learning in the open education system at Cairo University is 70% while 38% and Shams Shams do not use e-learning except in individual cases that are not codified or binding.
- The survey sample for administrators showed that the percentage of use of electronic education in the open education system was 32% in Helwan, 65% in Cairo and 47% in Ain Shams.
As for the sample of students, the percentage of use of electronic education in the open education system was 32% in Helwan, 63% in Cairo and 43% in Ain Shams.
Thus, the problem of research in the answer to the following main question: What is the proposed scenario for designing an electronic environment to develop the open education system in Egyptian universities in the light of foreign expertise

الكلمات الرئيسية