يعتبر أدب الأطفال بما يحويه من قصص وأشعار وحکايات في صيغة کتب أو مجلة أو شريط مسموع أومشاهد أو مجلة ، ميداناً مهماً لتنمية قدرة الطفل على الإبداع ، کما يعتبر وسيطاً تربوياً لتنمية القدرات الذهنية والجوانب النفسية ، کما يمکن لأدب الأطفال أن يدعم بقوة التربية الروحية لدى الطفل، بالإضافة إلى أنه يقدم أنماطاً من التفکير المستهدف، ونماذج من التصرف السليم في مختلف المواقف
وأدب الأطفال إذا تم توجيهه عبر قيم ومفاهيم وأسس تربوية سليمة ستعود بالنفع معرفيا وأخلاقياً وسياسيا وعقائديا على الطفل ، ويمثل الاهتمام بتربية الطقل ورعايته منذ مرحلة الطفولة المبکرة واحداً من أهم المعايير التي يمکن أن يقاس بها تقدم أي مجتمع ومدى تطوره
و نظراً لحاجة المجتمع المصري إلى الأخذ بالقيم الضرورية لأطفالنا، وبما يتناسب مع طبيعة مجتمعاتنا وما لها من تأثيرات وجدانية ومعرفية وسلوکية، من شأنها أن تغير من الملامح التربوية للطفل، ولأهمية الهيئة المصرية العامة للکتاب وسلاسلها المتعددة - وخاصة سلسة قصص الأطفال موضع البحث- ودورها الرئيس في تشکيل ثقافة الأسرة والشباب والطفل؛ فإن الدراسة الحالية تتجه إلى التعرف على القيم التي تتضمنها سلسلة قصص الأطفال وما تتميز به هذه السلسلة من کونها تحمل أسماء لکبار الأدباء المصريين ، و توافرها بالأسواق المصرية ، وسهولة حصول الأطفال عليها بأسعار رمزية. ؛ لما قد يکون لها من آثار في تربية الأطفال في المجتمع المصري ؛ولقلة الدراسات التي تناولت إصدارات الهيئة المصرية العامة للکتاب بالتحليل والتقويم کدراسة تحليلية لبعض ما يُقدم للطفل؛ تتحدد المشکلة في التساؤل الرئيس التالي:
" ما القيم المتضمنة في بعض قصص الأطفال الصادرة عن الهيئة المصرية العامة للکتاب ؟ وتتفرع منه التساؤلات الفرعية التالية :
ما دور أدب الأطفال في تنمية القيم التربوية لدى الأطفال؟
ما معايير تحليل مضمون القصص؟
ما القيم المتضمنة في سلسلة قصص الأطفال ؟
ما المقترحات التي يمکن الاستفادة منها في مجال القيم عند اختيار القصص المقدمة للطفل المصري؟
Children's literature, including stories, poems and stories in the form of books, magazines, audiotapes, magazines or magazines, is an important field for the development of children's creative ability. It is also considered an educational medium for the development of mental abilities and psychological aspects. Children's literature can strongly support children's spiritual education , In addition to it offers patterns of targeted thinking, and models of proper behavior in different situations
And children's literature if guided by the values and concepts and educational foundations sound will benefit the intellectual, moral, political and ideological to the child, and the interest in the cultivation of care and care since early childhood is one of the most important criteria that can be measured by the progress of any society and its development
And in view of the need of the Egyptian society to adopt the values necessary for our children, and commensurate with the nature of our societies and their affective, cognitive and behavioral effects, which would change the educational features of the child and the importance of the Egyptian General Authority for the book and its multiple chains - especially the series of stories of children in question - In the formation of the culture of the family, youth and children; the current study tends to identify the values contained in the series of children's stories and the characteristic of this series of being the names of the great Egyptian writers, their availability in the Egyptian markets and the accessibility of children at nominal prices. ; Because of the effects that may have on the upbringing of children in Egyptian society; and the lack of studies that dealt with the publications of the Egyptian General Book Association analysis and evaluation as an analytical study of some of the child is given; the problem is determined in the following main question:
"What values are included in some of the children's stories published by the Egyptian General Book Organization?
What is the role of children's literature in developing children's educational values?
What are the criteria for analyzing the content of stories?
What values are included in the children's story series?
What proposals can be used in the field of values when choosing stories presented to the Egyptian child?
أحمد محمد, زينب. (2015). القيم المتضمنة فى سلسلة قصص الأطفال دراسة تحليلية. دراسات فى التعليم الجامعى, 31(31), 85-128. doi: 10.21608/deu.2015.19361
MLA
زينب عبد النبی أحمد محمد. "القيم المتضمنة فى سلسلة قصص الأطفال دراسة تحليلية", دراسات فى التعليم الجامعى, 31, 31, 2015, 85-128. doi: 10.21608/deu.2015.19361
HARVARD
أحمد محمد, زينب. (2015). 'القيم المتضمنة فى سلسلة قصص الأطفال دراسة تحليلية', دراسات فى التعليم الجامعى, 31(31), pp. 85-128. doi: 10.21608/deu.2015.19361
VANCOUVER
أحمد محمد, زينب. القيم المتضمنة فى سلسلة قصص الأطفال دراسة تحليلية. دراسات فى التعليم الجامعى, 2015; 31(31): 85-128. doi: 10.21608/deu.2015.19361