موقف المجلات التربوية العربية من بعض القضايا الخاصة بدور کليات التربية في مجال محو الأمية وتعليم الکبار في الفترة من 1991-2010 م دراسة تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ مساعد بکلية التربية جامعة قناة السويس أستاذ مشارک بجامعة الملک سعود بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

تعکس المجلات الوعي المجتمعي، والاجتماعي بالقضايا التربوية خلال عقدين من الزمن. فمجلة تعليم الجماهير، تولى أهمية خاصة للاتجاهات والقضايا المستجدة المؤثرة من حرکة تعليم الکبار بالمنطقة العربية، کما تفرد مساحة کبيرة لتغطية الاتجاهات والمستجدات الدولية المساهمة في تحديد وتقرير العمل في محو الأمية، وتعليم الکبار، و منها دور کليات التربية تجاه هذا المجال، فهي تعد رافداً جوهرياً لحرکة تعليم الکبار في المنطقة العربية حيث أنها تعکس من جانب کبير من مادتها بصفة عامة انجازات حرکة محو الأمية وتعليم الکبار في المنطقة العربية خلال الربع الأخير من القرن الماضي، والعقد الأول من العقد الحادي والعشرين، في الوقت الذي تمثل فيه بصفة خاصة انجازات و إسهامات الجهاز العربي  لمحو الأمية وتعليم الکبار، وفي نشر المقالات والبحوث التربوية الخاصة بتعليم الکبار.
وتعني مجلة اتحاد الجامعات العربية بقضايا التعليم العالي والجامعي في الوطن العربي ويدخل ضمن هذه القضايا قضية دور الجامعات بصفة عامة، وکليات التربية بصفة خاصة في مجال محو الأمية وتعليم الکبار.
کما أن مجلة رسالة الخليج العربي، تعنى بالدراسات التربوية والثقافة العامة کما تقدم المعلومات الحديثة والتحليل العميق للمشکلات التربوية التي تواجهها نظم التعليم في عالمنا العربي، وتلقي الضوء على الاتجاهات السائدة للسياسات التعليمية المختلفة، وکيفية تنفيذها.
کذلک تعنى مجلة رسالة التربية وعلم النفس بنشر الأبحاث التي تلقي الضوء على تأثير العولمة على التعليم، والتربية في العالم العربي، وتربط ذلک بعمليات التنمية التربوية، والتحولات الجارية في معظم أنحاء العالم.
لذا فمضى أکثر من عشرين عاماً على صدور هذه المجلات واستمرار صدورها يجعل من المهم والملح تناول بعض القضايا التي تتناولها الأبحاث المنشورة بها، وإلقاء الضوء على نوعيتها هذا من ناحية، و من ناحية أخرى ، أن واقع البحث العلمي في مجال تعليم الکبار في المجتمع العربي ، مازال يعاني من مشکلات عديدة، ويحتاج إلى إسهام کثير من مؤسسات التربية النظامية، وغير النظامية، و الجامعات العربية مرشحة للقيام بدور فعال في تعليم الکبار.
بالإضافة إلى أن هناک ضعف تقدير ووعي بأهمية مجال تعليم الکبار، وأثاره على المجتمع  ، مما يؤدي إلى إهمال البحث فيه، وقلة برامج الدراسات العليا في مجال تعليم الکبار، وذلک وفقاً لآراء المستفيدين
وأن هناک الکثير من المعوقات التي تواجه البحث العلمي التربوي، وتحول دون الاستفادة منه في تطوير التعليم والتدريب وأن البحث العلمي في مجال تعليم الکبار في حاجة ماسة إلى تطوير منهجيته بحيث تتناسب وخصوصيته وطبيعته، والظواهر التي يدرسها والأشخاص الذين يتعامل معهم.
کما أنه في حاجة إلى تطوير وتنمية البحث الأمبريقي، والنظري "الکمي والکيفي"، کما أنه لا يستفيد بطريقة منظمة من دراسات وبحوث العلوم الاجتماعية المختلفة  ، باستثناء ما يقدمه علم النفس في مجال التعلم ونظرياته کما أنه لم يعد نشاطاً إنسانيا لدراسة الحاضر والمستقبل على السواء.
ومن ناحية أخرى يشغل التعليم الجامعي مکاناً مهماً بين المراحل التعليمية المختلفة ،باعتباره سبيلاً لمساعدة المجتمعات المختلفة خاصة النامية خاصة النامية منها ،  للحاق برکب الحضارة عن طريق  ما يسهم به في مجال التعليم و البحث العلمي و  الاسهام  الفعلي في خدمة المجتمع، وإعداد القوى العالمة بما يتمشى مع حاجات المجتمع و سوق العمل، ويضمن للتنمية في شتى جوانبها رکائز قوية ورصينة.
لذا هدفت الدراسه الحاليه الى المعالجة التحليلية النقدية للأبحاث التي تناولت دور کليات التربية في مجال محو الأمية وتعليم الکبار ، والمنشورة في بعض المجلات التربوية العربية –تعليم الجماهير- اتحاد الجامعات العربية- رسالة الخليج العربي- رسالة التربية وعلم النفس في  الفترة ما بين 1991-2010م
The magazines reflect community and social awareness of educational issues within two decades. The public education program is of particular importance to the trends and emerging issues affecting the adult education movement in the Arab region. It also provides a large area to cover the international trends and developments that contribute to the determination and determination of the work on literacy and adult education, including the role of faculties of education in this field. As it largely reflects the achievements of the Literacy and Adult Education Movement in the Arab region during the last quarter of the last century and the first decade of the twenty-first decade, while in particular Achievements and contributions of the Arab Organization for Literacy and Adult Education, and in publishing articles and educational research on adult education.
The Journal of the Federation of Arab Universities means higher education and university education in the Arab world. These issues include the role of universities in general and colleges of education in particular in the field of literacy and adult education.
The Arab Gulf Message Magazine also deals with educational studies and public culture, as well as providing the latest information and deep analysis of the educational problems faced by the educational systems in the Arab world, and shed light on the prevailing trends of different educational policies and how to implement them.
The Journal of Education and Psychology also publishes research that sheds light on the impact of globalization on education and education in the Arab world, and links it to educational development processes and transformations taking place in most parts of the world.
Therefore, more than twenty years have passed since the publication of these magazines and the continuation of their publication makes it important and urgent to deal with some of the issues dealt with in the published research and shed light on this quality on the one hand. On the other hand, the reality of scientific research in the field of adult education in Arab society, Is still suffering from many problems, and requires the contribution of many institutions of formal and non-formal education, and Arab universities are candidates to play an active role in adult education.
In addition, there is a lack of appreciation and awareness of the importance of the field of adult education, and its impact on society, leading to the neglect of research, and the lack of programs of graduate studies in the field of adult education, according to the views of beneficiaries
And that there are many obstacles facing educational scientific research, and prevent the benefit of it in the development of education and training, and that scientific research in the field of adult education is in urgent need to develop its methodology to suit the specificity and nature, and the phenomena studied by the people who deal with them.
It also needs to develop empirical, quantitative and qualitative research. It does not systematically benefit from the studies and research of the various social sciences, except in the field of psychology and its theories. It is no longer a human activity to study both the present and the future.
On the other hand, university education occupies an important place among different educational stages, as a way to help different societies, especially developing ones, to catch up with civilization by contributing to the field of education and scientific research and contributing to the service of society. With the needs of society and the labor market, and ensures the development of various aspects of the pillars of strong and robust.
The current study aimed at critical analytical analysis of the researches that dealt with the role of the faculties of education in the field of literacy and adult education, and published in some Arab educational magazines - educating the masses - Union of Arab universities - the Arab Gulf Message - the message of education and psychology between 1991-2010