نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
استاذ مساعد في الاصول الاسلامية للتربية جامعة الادارة والاعمال السي بي أي بجدة
المستخلص
الحمد لله المقوم لجميع خلقه والصلاة والسلام علي نبينا محمد المقوم علي جميع خلقه اجمعين وبعد:
ان القياس والتقويم قديم قدم البشرية منذ خلق الله ادم عليه السلام الي وقتنا الحاضر. منذ قال الله تعالي في کتابه الکريم : ((وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِکَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِن کُنتُمْ صَادِقِينَ (31) قَالُوا سُبْحَانَکَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّکَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَکِيمُ (32) قَالَ يَا آدَمُ أَنبِئْهُم بِأَسْمَائِهِمْ ۖ فَلَمَّا أَنبَأَهُم بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّکُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا کُنتُمْ تَکْتُمُونَ)) البقرة: (33) ان القياس والتقويم ناموس مفطور عليه الناس في الحياة العامة. فالإنسان الذي تواجهه مشکلة من مشاکل الحياة يسعي جاهدا لتحديد مجالها وافتراض ما يراه من ضروب سلوکية کحلول للمشکلة ثم يجرب کل فرض منها وهو في تجربته يقوم نتائجه الافتراضية. حتي يصل الي افضل النتائج ، وذکر الله سبحانه وتعالي في کتابه الکريم کيفية التقويم والقياس والاختبار. من خلال قصص بعض الانبياء عليهم الصلاة والسلام ، وسوف نحاول تنظير معني التقويم او مفهوم التقويم وخطواته ومعايره والمواقف التقويمية التربوية من خلال آيات سورة القصص من (22-28) واستنباط بعض المبادئ التربوية الاسلامية من خلال الآيات وتأصيلها لتطبيق تقويم تربوي بنظور اسلامي.
وقد سرت في کتابة هذا البحث الاعتماد على المصادر والمراجع في استعراض الآراء في تفسير وتأويل المقطع والجمع بينهم دون إبداء رأي شخصي في التأويل والتحليل ، لأن مورد النصّ لا يحتمل في بعض الأحيان الزيادة على آراء السابقين ـ رَحِمَهم الله ـ ولو بکلمة، لتکاملها، فکان عملي الوحيد فيها هو العرض مع الترجيح بين هذه الآراء .
وقد استشرفت في بحثي الأطر الخاصة والعامة، والذي تمثل في مواضع مثلتها جملة من المفاهيم نحو ( التربية والسلوک ، والزمن، والتوحيد، والشخصية والهوية، والإيمان والکفر).
ولقد حاولت هنا أن أدرس ارتباط الماضي بالحاضر في القراءة تفسيراً لآيات سُوْرَة الْقَصَصِ بمقارنة الحياء والخطبة والزواج والمهر والعمل والايجارة. حيث ان أهمية الکتابة في آيات سُوْرَة الْقَصَصِ تبرز في خمسة محاور :
تحليل آراء القدماء في آيات السّورة نفسها .
إظهار بعض أوجه الإعجاز الَقُرْآني التي لا تحصى عدداً .
إبراز النصر الإلهي الممتد من زمن موسى ومُحَمَّد ـ عَلَيْهما الصَلاة والسَّلام ـ إلى قيام الساعة
بيان أن الحاکمية لله جَلَّ جَلاُله .
فهم الماضي وصولاً لفهم الحاضر والمستقبل. وآيات سُوْرَة الْقَصَصِ حافلة بالحقائق التاريخية، وتتوافق أحداثها مع ما أثبته العلم الحديث. فکانت خطتي في البحث هي:
الفصل الأول وضمنته خطة البحث . أما الفصل الثاني فقد أسميته وقفات بين يدي آيات السّورة (22-28). والفصل الثالث استنباط المواقف التقويمية من آيات سورة القصص (22-28). والفصل الرابع تأصيل بعض المواقف التربوية المستنبطة من آيات السّورة (22-28). أما الفصل الخامس تطبيق معايير الدراسة التقويمية علي قصة موسي مع الشيخ الکبير. وختمت هذا کله بخاتمة أوجزت فيها ما استطعت التوصل إليه من نتائج. فهذا هو جهدي الذي بذلت ما وسعني الجهد والاجتهاد والبحث والدرس ، فإن أصبت فبفضل الله جَلَّ جَلاَله هو أهل الفضل ، وإن کان غير ذلک فمني ، ولا أملک هنا إلا أن أقول: { رَبَّنَا لا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا }.
وصلى الله على سيدنا مُحَمَّد وعلى آله وصحبه وسلم وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين.
Praise be to Allaah. He is the rectifier of all His creation, and peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, the Most High, on all His creation,
The measurement and evaluation of ancient human since the creation of God Adam peace be upon him to our present time. Since God Almighty said in his Holy Book: ((And Adam taught all the names and then presented them to the angels said, show me the names of these if you are truthful (31) said Subhank not know us only what you taught us you are the Wise Knower (32) said Adam, When I told them by their names, he said: "Did I not tell you that I know the unseen of the heavens and the earth, and I know what you are looking for, and what you have been silent about?" (Al-Baqarah: 33) It is people in public life. The person who faces a problem of life strives to determine the field and the assumption of what he sees as behavioral forms of solutions to the problem and then try each of them in his experience is the results of the virtual. To reach the best results, God Almighty mentioned in his book how to evaluate, calibrate and test. Through the stories of some of the prophets, peace be upon them, we will try to conceptualize the meaning of the calendar, the concept of the calendar, its steps and its calibrations, and the educational pedagogical attitudes through the verses of Surat Al-Qasas (22-28) and devising some Islamic educational principles through the verses and rooting them to implement an educational calendar with an Islamic perspective.
In writing this research, I relied on sources and references to review opinions in the interpretation and interpretation of the passage and to combine them without expressing a personal opinion in the interpretation and analysis, because the source of the text is not at times likely to increase the views of the former God's mercy even if word, The only one in which is the supply with a weighting between these views.
In my research I have explored special and general frameworks, which are represented in a number of concepts such as (education, behavior, time, unification, personality, identity, faith and disbelief).
I have tried here to study the link of the past to the present in reading an explanation of the verses of Surah Al-Qasas by comparing modesty, sermon, marriage, dowry, work and rent. Where the importance of writing in the verses of Surah Al-Qasas stand out in five axes:
• Analysis of the views of the ancients in the verses of Sura itself.
• Show some of the miraculous verses of the Koran.
• To highlight the divine victory extended from the time of Moses and Muhammad peace be upon them to the Hour
• A statement that the governance of God Almighty.
• Understanding the past to reach an understanding of the present and the future. The verses of Surah Al-Qasas are full of historical facts, and their events coincide with those of modern science. My plan in the research was:
The first chapter is included in the research plan. As for the second chapter, I called him standing in the hands of the verses of Surat (22-28). The third chapter is the development of the calendar positions from the verses of Surat Al-Qasas (22-28). Chapter IV rooting some educational positions derived from the verses of Sura (22-28). Chapter 5 applies the criteria of the calendar study to the story of Moses with the great Sheikh. I concluded by summarizing what I had been able to achieve. This is my effort, which I did my best effort and diligence, research and study, if I was injured thanks to God Almighty is the people of credit, although otherwise I am, and I have here only to say: (Lord does not take us if we forgot or sinned).
May Allah bless our master Muhammad and his family and companions and our last prayer to thank God, Lord of the Worlds.
الكلمات الرئيسية