واقع أزمة القيم في الجامعات العربية عامة والمصرية خاصة المفهوم – المعايير - الغايات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

عميدة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات وأستاذ الأدب والنقد جامعة الأزهر

المستخلص

تهدف المشارکة إلى

الوقوف على مفهوم أزمة القيم وأسبابها.
وضع المعايير المانحة معنى للحياة کون أن فقدان القيم هو فقدان للمعنى.

المحاور الرئيسة

تنظير مفهوم أزمة القيم .
معايير القيم الأساسية المتمثلة في ( الضمير و الشرف والمسئولية)   .
الوقوف على أسباب تدهور صورة الجامعة في الوعى المجتمعي العام .
الصعوبات التي أدت فقدان مکانة وقيمة النظام التربوي في المجتمع .

التوصيات والمقترحات

حل المشاکل بشکل متواصل ومستمر وبطريقة علمية سليمة. 
على التربية أن تهتم على الأقل بثلاث قيم أساس، وأن تعمل على ترسيخها وتشريبها للناشئة : وهم ، الضمير و، والشرف والنزاهة و المسئولية.
الاهتمام بترسيخ هذه القيم  والمعايير الرئيسة في التعليم الجامعي و في مجالات التعليم المختلفة وکذلک الطلبة، والدولة، والمجتمع.

ترکيز المؤتمرات والندوات التي تقيمها مؤسسات التعليم الجامعي  في المستقبل على قضايا الشباب. ففي ظل بروز جيل جديد من الشباب والفتيات مقطوع الصلة بقيمه وثوابته، مفتون بالغرب تابعا ومقلدا له في کل شيء ، نشأ بين حالة من الاضطراب القيمى الناتج عن الانهزام النفسي والإحساس بضعف الذات ، والانبهار بالآخر القوى والذي يحاول فرض قيمه وثقافته (العولمة ) مستخدما في ذلک شتى الاستراتيجيات و الوسائل المعلنة و الخفية بما فيها المؤسسات الدولية ومن البدهي أن هذه الأزمة تتلون بوعي المجتمعات وانت تکون الجامعة هي المرآة العاکسة لأصداء هذه الأزمة
Participation is aimed at                                                                         
• To understand the concept of crisis values ​​and their causes.
• Setting donor standards is a meaning to life because the loss of values ​​is a loss of meaning.
Main themes
• The concept of the crisis of values.
• Standards of core values ​​of conscience, honor and responsibility.
• To identify the reasons for the deterioration of the image of the university in the public awareness of the community.
• The difficulties that have led to the loss of the status and value of the educational system in society.
Recommendations and proposals
• Solving problems continuously, continuously and scientifically.
• Education should be concerned with at least three basic values, and should work to establish and instill them in youth: conscience, conscience, honor, integrity and responsibility.
• Pay attention to the consolidation of these values ​​and the main standards in university education and in the different fields of education as well as students, the state, and society.
The focus of conferences and seminars organized by future university institutions on youth issues. With the emergence of a new generation of young men and women cut off from their values ​​and constants, fascinated by the West, following and imitating it in everything, arose between a state of moral turbulence resulting from psychological defeat and a sense of self-weakness, The various strategies and means announced and hidden, including international institutions and it is obvious that this crisis is consciously aware of the societies and the university is the mirror of the repercussions of this crisis

الكلمات الرئيسية