الحرية الأکاديمية والقيم الجامعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم اجتماع التربية عميد کلية التربية السابق ـ جامعة الإسکندرية

المستخلص

أن الحرية الأکاديمية حق من حقوق الانسان, وإذا کانت حقوق الإنسان عامة, فالحرية الأکاديمية خاصة لأعضاء المجتمع الأکاديمى, وقد يرى البعض تناقضاً فى ذلک, ولکن الحرية الأکاديمية ليست امتيازاً, لأنها ضمن متضمنات التراث الفکرى والدستورى والقانونى لحقوق الإنسان , فهى رغم أنها دعوة جديدة إلا أن معانيها ومقاصدها موجودة فى مبادئ ومواثيق حقوق الإنسان. وکثرت محاولات تقنين الحرية الأکاديمية أى تاصيلها وإيجاد سند لها فى مبادئ ومواثيق الإنسان, وأهم مرجعية قانونية للحرية الأکاديمية هو الحق فى التعليم وأيضاً إلى عدد من الحقوق المتفرقة فى المواثيق الدولية, خصوصاً تلک التى تتضمن الحق فى حرية الفکر والرأى والتعبير وتکوين الجمعيات والإجتماع والتجمع الذى نصت عليه المواثيق الدولية لحقوق الإنسان الصادرة بعد الحرب العالمية الثانية, وأيضاً اتفاقية اليونسکو المناهضة للتمييز فى التعليم (1960), ومع ذلک فليس هناک إلى الآن وثيقة للحرية الأکاديمية مما يدخل تحت مظلة القانون الدولى ولا أية آلية دولية لإعمالها.
 ولکن إهتمت الکثير من المنظمات غير الحکومية, ومنظمات الأمم المتحدة بموضوع الحريات الأکاديمية بداية من أوائل الثمانينيات، ففى:
-       عام 1982       عقدت الرابطة الدولية لأساتذة ومحاضرى الجامعات مؤتمراً فى سيينا أسفر عن ميثاق حقوق وواجبات الحرية الأکاديمية.
-       وفى عام 1988  عقد فى بولونيا فى إيطاليا مؤتمر الجامعات ورؤسائها وصدر عنه الميثاق الأعظم للجامعات الأوروبية.
-       وفى عام 1988  صدر إعلان ليما للحريات الأکاديمية فى اجتماع الهيئة العامة الجامعية العالمية المنعقد فى اکبيرو فى سبتمبر 1988.
-       وفى عام 1990 إعلان دار السلام صادر عن مؤتمر رابطى موظفى مؤسسات التعليم فى تانزانيا.
-       وفى عام 1990 صدر إعلان کمبالا عن ندوة الحرية الأکاديمية والمسئولية الإجتماعية للمثقفين للمرکز الدولى للمؤتمرات بکمبالا فى يوغندا.
-       وفى عام 1993 نظم مرکز حقوق الإنسان البولندى مؤتمراً فى مدينة يوزنان صدر عنه إعلان للحريات الأکاديمية وقدم المشروع للندوة الدولية للتربية عن حقوق الإنسان فى منتريال مارس 1993 إلا أن المجتمعين رأوا ضرورة تطوير وتحسين الإعلان.
-       وفى عام 1988  مؤتمر "اليونسکو" بيروت.
-       وفى عام 2004  إعلان عمان للحريات الأکاديمية واستقلال مؤسسات التعليم العالى والبحث العلمى، ديسمبر 2004.
-       وفى عام 2008   المؤتمر العلمى الثانى للحريات الأکاديمية فى الجامعات العربية، نظمه مرکز عمان لدراسات حقوق الإنسان بالتعاون مع "شبکة علماء تحت الخطر" وشبکة "التعليم والحقوق الأکاديمية" وجامعة الأمم المتحدة/ معهد القيادة الدولية، وبحضور      17 سبعة عشر دولة عربية وأجنبية.
وسنحاول فى الورقة التالية استعراض مفهوم ومقومات الحرية الأکاديمية فى المواثيق والدساتير الدولية، على الرغم من أنها کلها جهود  غير حکومية ولا تتمتع بالحماية الدولية من خلال الأمم المتحدة ... ولکنها جهود للمجتمع الأکاديمى والعلمى فى الجامعات ومراکز البحوث، ولا شک أن کل تلک الجهود تسعى فى نهاية التحليل إلى تحقيق حرية البحث والتدريس والتفکير، وحرية الرأى والاهتمام بقضايا الوطن والمواطنة والعمل على خلق جيل من العلماء والباحثين والأکاديميين يملک رأى ورؤية فى قضايا الوطن والجامعة التى هى جزء أصيل من الوطن الکبير.
 
Academic freedom is a human right, and if human rights are general, academic freedom is peculiar to members of the academic community. Some may see a contradiction in this, but academic freedom is not a privilege because it is one of the implications of the intellectual, constitutional and legal heritage of human rights. That their meanings and purposes are in the principles and charters of human rights. The most important legal reference to academic freedom is the right to education as well as to a number of scattered rights in international conventions, especially those that include the right to freedom of thought, opinion, expression, association, assembly and assembly, which stipulates As well as the UNESCO Convention against Discrimination in Education (1960). However, there is still no document of academic freedom which falls under the umbrella of international law and no international mechanism for its implementation.
 However, many non-governmental organizations and United Nations organizations were interested in the subject of academic freedoms from the early 1980s:
- In 1982, the International Association of University Teachers and Lecturers held a conference in Siena which resulted in the Charter of the Rights and Duties of Academic Freedom.
- In 1988, the Conference of Universities and their Presidents was held in Bologna, Italy, and the Great Charter of European Universities was issued.
- In 1988 Lima Declaration for Academic Freedoms was issued at the meeting of the World University General Assembly held in Akpiro in September 1988.
- In 1990 the Dar es Salaam Declaration was issued by the Conference of Employees of Educational Institutions in Tanzania.
In 1990, the Kampala Declaration was issued on the Seminar on Academic Freedom and Social Responsibility of Intellectuals of the International Conference Center in Kampala, Uganda.
- In 1993, the Polish Human Rights Center organized a conference in the city of Yuzhnan, which issued a declaration of academic freedoms. The project was presented to the International Symposium on Human Rights Education in March 1993, but the participants considered the need to develop and improve the declaration.
- In 1988, the UNESCO Conference Beirut.
- In 2004, Amman Declaration on Academic Freedoms and Independence of Higher Education and Scientific Research Institutions, December 2004.
In 2008, the Second Scientific Conference of Academic Freedoms in Arab Universities was organized by the Amman Center for Human Rights Studies in collaboration with Network of Underwater Scientists, Education and Academic Rights Network, United Nations University / International Leadership Institute and seventeen Arab and foreign countries.
In the following paper, we will attempt to review the concept and elements of academic freedom in international charters and constitutions, although they are all non-governmental efforts and do not enjoy international protection through the United Nations ... but efforts for the academic and scientific community in universities and research centers. At the end of the analysis to achieve the freedom of research, teaching and thinking, freedom of opinion and attention to the issues of the homeland and citizenship and work to create a generation of scientists, researchers and academics have a vision and vision in the issues of the homeland and the university which is an integral part of the great nation

الكلمات الرئيسية