القيم کمنبئات بالهناء الشخصي لدى طلبة المرحلة الجامعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس التربوى کلية التربية النوعية – جامعة المنصورة

2 باحثة ماجستير بکلية التربيه النوعيه جامعة المنصورة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن نمط العلاقة الارتباطية بين القيم موضوع الدراسة  الهناء الشخصى بمکونيه المعرفى والوجدانى  لدي أفراد العينة ، ومحاولة الوصول إلي صيغة تنبؤية تحکم العلاقة بين القيم کما تقاس في البحث الحالي ومستوي الهناء الشخصى وأخيراً الکشف عن النسق القيمي المُميز لکل من  مرتفعي ومنخفضي الهناء الشخصي من أفراد العينة. 
اتبعت الدراسة المنهج الوصفي بأساليبه الارتباطية والتنبؤية والُمقارنة. وذلک للتحقق من فروض الدراسة ، تکونت عينة الدراسة الأساسية من (697)  طالبا وطالبة من طلبة المرحلة الجامعية  من تخصصات أکاديمية متنوعة, تراوحت أعمارهم الزمنية من (18) إلى (26) سنة بمتوسط (20.71) وانحراف معياري (2.16)  للعينة ککل  .
        وتمثلت أدوات الدراسة في مسح القيم العالمي لشوارتز ترجمة النابغة محمد سعيد, 2009 والمتضمن لعشرة قيم أساسية وهي: السلطة والقوة, والمتعة, والإثارة والتحفيز, والإحسان, والإنجاز, والأمن, والتوجيه الذاتي, والامتثال والطاعة, والحفاظ على التقاليد والعالمية. ومقياس الهناء الشخصي إعداد هدى عبداللطيف أحمد ، وطبقت الأدوات بعد حساب المحددات السيکومترية لهذه المقاييس.
      توصلت الدراسة إلى نتائج هي وجود علاقة موجبة دالة إحصائياً بين الدرجة الکلية للهناء الشخصي وکل من قيم القوة والسيطرة, والأمن, والإحسان والعالمية, ثم على قدم المساواة قيم الإنجاز والتقاليد, ثم الطاعة والامتثال ثم الاستقلالية (مرتبة حسب قوة الارتباط) وعدم دلالة الارتباط فيما يتعلق بالتحفيز والإثارة, وقد مثلت قيمة القوة والسيطرة أعلى ارتباط بکل من الدرجة الکلية للهناء الشخصي حيث بلغت 0.334, و بالرضا عن الحياة 0.256وکذلک السعادة 0360 کما کشفت نتائج الدراسة عن اختلاف النسق القيمي  لدى مرتفعي الهناء الشخصي عن النسق القيمي لمنخفضي الهناء الشخصي من أفراد العينة.
کما کشفت الدراسة عن إمکانية التنبؤ بمستوى الهناء الشخصي (الدرجة الکلية والدرجتين الفرعيتين) من خلال درجات أفراد العينة على مسح القيم المستخدم في الدراسة.
This study aimed to verify the existence of a Statistical Significance between Values and both components of Subjective Well-Being (Cognitive & Emotional). It also aimed to discover the predicted value scores of the respondents to the Values Survey on the Well-Being scale used in this study. And finally, it aimed to discover the Value System for those respondents who scored high and low well-being scores with both of its components.
This study followed both Descriptive Predictive Relational method and the Descriptive Comparative method. Respondents’ group number was 697 students of both genders studying from diverse academic studies. Total sample Age, ranged between 18 – 26 years, an average of 20.71, with a standard deviation of 2.16
Worth to mention that Huda Abdullatif prepared the well-being scales, and used the International Schwartz Value Survey (SVS) translated by ALnabega Mohammad Saied in 2009 as a study tools. The study tool included 10 basic values and they are: power, hedonism, stimulation, benevolence, achievement, security, self-direction, conformity, tradition, and universalism. The researchers implemented the tool after calculating the psychometric determinants of these scales. The study have reached a conclusion that there is a positive statistically significance between the overall score of well-being & power, security, benevolence, and universalism values. Whereas it equaled with achievement, tradition, conformity, and self-direction values (arranged depending on relations strength). It also concluded that it has no relation to stimulation values. Power values scored the highest overall well-being score and it was 0.334, life satisfaction 0.256, and happiness 0.360.
The study also showed the Value System diversity among who scored high well-being scores in comparison to those who scored low scores. In addition, the study showed the possibility of predicting well-being level (overall & sub-scores) through respondents scores using the Value Survey in the study.

الكلمات الرئيسية