فاعلية نظام البلاک بورد Black board في خفض التجول العقلي والتسويف الأکاديمي لدى طالبات کليات التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد بکلية التربية –جامعة عين شمس والأستاذ المساعد بقسم العلوم التربوية بکلية التربية بوادي الدواسر جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز

2 المدرس بقسم علم النفس التربوي کلية التربية جامعة المنيا

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة الحالية إلى بيان فاعلية نظام البلاک بورد Black board في خفض التجول العقلي والتسويف الأکاديمي لدى طالبات کليات التربية، وذلک من خلال الإجابة على التساؤل التالي: کيف يمکن بناء مقرر إلکتروني باستخدام نظام البلاک بورد Black board في خفض التجول العقلي والتسويف الأکاديمي لدى طالبات کليات التربية ؟ وللإجابة على هذا التساؤل تم التحقق من الخصائص السيکومترية لأدوات الدراسة على عينة مکونة من 100 طالبة من طلاب جامعة الأمير سطام، وتم اختيار عينة الدراسة الأساسية وتطبيق أدوات الدراسة على عينة مکونة من 100 طالبة مقسمة إلى 50 طالبة معلمة دارسة لمقرر نظريات التعلم بجامعة الأمير سطام بن عبد العزيز کمجموعة تجريبية، 50 طالبة معلمة دارسة لمقرر نظريات التعلم من جامعة المنيا کمجموعة ضابطة، وقد تم استخدام عدد من أدوات البحث هي: مقياس التجول العقلي، مقياس التسويف الأکاديمي، مقرر إلکتروني باستخدام البلاک بورد، وتم استخدام المنهج شبه التجريبي لمناسبته لطبيعة الدراسة  وتمت معالجة البيانات عن طريق اختبار "ت -Test " للمجموعات المستقلة وأشارت نتائج الدراسة إلى أنه:

توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.01 بين متوسطي درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في التطبيق البعدي في أبعاد مقياس التجول العقلي لصالح المجموعة الضابطة 
توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.01 بين متوسطي درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في التطبيق البعدي في أبعاد مقياس التسويف الأکاديمي لصالح المجموعة الضابطة. وقد أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات.

 
Abstract:
This study aimed at identifying the effectiveness of the Blackboard system in decreasing the mind wandering and academic procrastination among students of the Faculty of Education through answering the following main question: how can we build an electronic course using the blackboard system to reduce mind wandering and academic procrastination among students of the Faculty of Education?  To answer this question, the researcher verified the psychometric properties of the study tools on a sample comprised (100) female students at the Prince Sattam bin Abdulaziz University, while the basic study sample that was chosen to administrate the study tools comprised (100) participants who were divided into (50)students who were taught the Learning Theories Course at the Prince Sattam bin Abdulaziz University as an experimental group, and (50) students who were taught the Learning Theories Couse at El Minia University, Egypt as a control group. For data collection, the researchers utilized the mind wandering scale, the academic procrastination scale, and the electronic course. For data processing, the researchers utilized a t-test for independent samples. Results of the study indicated the following:

There were statistically significant differences at the level of 0.01 between the means of the scores of the control group and the experimental group in the post-application of mind wandering scale dimensions in favor of the control group.
There were statistically significant differences at level 0.01 between the means scores of the control group and the experimental group in the post-application of the academic procrastination scale dimensions in favor of the control group. The study concluded with some recommendations.

 

الكلمات الرئيسية