فاعلية برمجية تعليمية لتنمية مفاهيم التحليل المالي والأساسي لدى طلاب المدارس الثانوية التجارية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس المواد التجارية-کلية التربية -جامعة عين شمس

2 مدرس تکنولوجيا التعليم -کلية التربية – جامعة عين شمس

3 معلم مواد تجارية طالبه بدرجة ماجستير بقسم المناهج وطرق تدريس المواد التجارية بکلية التربية-جامعة عين شمس

المستخلص

ملخص البحث
يهدف البحث الحالي إلى قياس فاعلية برمجية تعليمية لتنمية مفاهيم التحليل المالي والأساسي لدى طلاب المدارس الثانوية التجارية، ولتحقيق هذا الهدف تم اختيار عينة الدراسة المکونة من (34) طالب وطالبة من الصف الثاني التجاري شعبة التسويق وسوق المال بمدرسة جملات حراجى الثانوية التجارية المشترکة، وتم استخدام المنهج الوصفي في مراجعة الأدبيات، وتحليل البحوث والدراسات السابقة المرتبطة بمجال البحث، واستخدام المنهج التجريبي لقياس فاعلية البرمجية التعليمية لتنمية مفاهيم التحليل المالي والأساسي لدى طلاب المدارس الثانوية التجارية، وبعد تطبيق أدوات الدراسة والمتمثلة في اختبار تحصيلي لمفاهيم التحليل المالي والأساسي قبلياً وبعدياً، أوضحت نتائج التطبيق وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوي 0.05 بين متوسطي درجات الطلاب في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار تحصيل المفاهيم المرتبطة بالتحليل المالي والأساسي للأسواق المالية ذلک لصالح التطبيق البعدي للاختبار، مما يشير إلى فاعلية البرمجية التعليمية في تنمية المفاهيم المتضمنة.
Research Summary
The current research aims to measure the effectiveness of educational Program to develop the concepts of Financial and Fundamental Analysis for Commercial Secondary Schools Students, To achieve this goal, the study sample consisting of (34) male and female students from the second year of the Commercial Division, Marketing and Money Market Division, Jamalat Haraji Commercial Secondary Joint School was selected, The descriptive approach was used in the literature review, and the analysis of previous research and studies related to the field of research, And the use of the experimental approach to measure the effectiveness of the educational program to develop the concepts of financial and Fundamental Analysis for Commercial Secondary Schools Students, After applying the study tools, represented by an achievement test of the concepts of financial and Fundamental analysis before and after, the results of the application showed that there was a statistically significant difference at the level of 0.05 between the mean scores of students in the pre and post applications to test the achievement of the concepts related to the financial and fundamental analysis of financial markets in favor of the post application of the test, which indicates To the effectiveness of educational Program in developing the concepts involved.

الكلمات الرئيسية