استخدام بيئات التعلّم الافتراضي القائمة على دمج التعلّم (التعاوني/التشارکي) والأسلوب المعرفي لتنمية المهارات التطبيقية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بدولة الکويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 استاذ بقسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية جامعة الکويت

2 وزارة التربية، مدرسة المُلا حسن الکندري المتوسطة للبنين منطقة حولي التعليمية

المستخلص

المستخلص
هدف البحث إلى التحقّق من فاعلية استخدام بيئات التعلّم الافتراضي القائمة على دمج التعلّم التعاوني والتشارکي والأسلوب المعرفي على تنمية المهارات التطبيقية في مادة الکهرباء لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بالکويت، واستخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي، والمنهج شبه التجريبي. وتکوّن مجتمع البحث من جميع تلاميذ الصف السابع المتوسط بالکويت، واقتصرت عيّنة البحث على عيّنة عشوائية من طلاب الصف السابع المتوسط بدولة الکويت وعددهم (80) تلميذًا، تمّ تقسيمهم إلى تلاميذ (مستقلين عن/معتمدين على المجال الإدراکي)، في أربع مجموعات تجريبية قوام کل مجموعة (20) تلميذًا، مجموعتين تجريبيتين ذات الأسلوب المعرفي المستقل عن المجال الإدراکي ومجموعتين تجريبيتين ذات الأسلوب المعرفي المعتمد على المجال الإدراکي، درسوا من خلال بيئتَيْ التعلّم الافتراضي (التعاونية/التشارکية). وأظهرت نتائج البحث ما يلى: وُجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 ≥ α) في التحصيل لاختبار الجانب المعرفي للمهارات التطبيقية في مادة الکهرباء يرجع إلى الأثر الأساسي لاختلاف استراتيجية التعلّم (التعاوني/التشارکي) لصالح استراتيجية التعلّم التشارکي. کما وُجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 ≥ α) في التحصيل لاختبار الجانب المعرفي للمهارات التطبيقية في مادة الکهرباء يرجع إلى الأثر الأساسي لاختلاف الأسلوب المعرفي (مستقلين عن/معتمدين على المجال الإدراکي) لصالح الأسلوب المعرفي المستقلين عن المجال الإدراکي. ووُجد کذلک فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 ≥ α) في التحصيل لاختبار الجانب المعرفي للمهارات التطبيقية في مادة الکهرباء يرجع إلى الأثر الأساسي للدمج بين استراتيجية التعلّم (التعاوني/التشارکي) والأسلوب المعرفي (مستقلين عن/معتمدين على المجال الإدراکي). کما وُجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 ≥ α) بين متوسطات درجات تلاميذ المرحلة المتوسطة على بطاقة ملاحظة الجانب الأدائي للمهارات التطبيقية يرجع إلى الأثر الأساسي لاختلاف استراتيجية التعلّم (التعاوني/التشارکي) لصالح استراتيجية التعلّم التشارکي. ووُجد أيضًا فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 ≥ α) بين متوسطات درجات تلاميذ المرحلة المتوسطة على بطاقة ملاحظة الجانب الأدائي للمهارات التطبيقية يرجع إلى الأثر الأساسي لاختلاف الأسلوب المعرفي لصالح الأسلوب المعرفي المستقلين عن المجال الإدراکي. وأظهرت النتائج أيضًا وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 ≥ α) بين متوسطات درجات تلاميذ المرحلة المتوسطة على بطاقة ملاحظة الجانب الأدائي للمهارات التطبيقية يرجع إلى الأثر الأساسي للدمج بين استراتيجية التعلّم (التعاوني/التشارکي) والأسلوب المعرفي (مستقلين عن/معتمدين على المجال الإدراکي). وخَلُصَتْ الدراسة في ضوء نتائجها بتقديم مجموعة من المقترحات والتوصيات.
Abstract
This research aimed at investigating the effectiveness of using virtual learning environments (VLEs) based on the integration of cooperative and collaborative learning strategies and the cognitive style on developing practical skills in “Electricity” subject among intermediate students in the State of Kuwait. The research implemented the descriptive analytical and the semi-experimental research methods. The sample consisted of (80) students randomly divided into four experimental groups of (20) students each; two experimental groups of the cognitive-independent approach and two experimental groups of the cognitive-based approach which studied through two distinctive virtual learning environments (cooperative/collaborative). The findings of this research disclosed the existence of a statistically significant difference at (α ≤ 0.05) between the mean scores of intermediate students in the post-application of the cognitive aspect test of the practical skills which is due to the fundamental impact of the different types of the learning strategies (cooperative/collaborative) in favor of the collaborative learning strategy. Also, there was a statistically significant difference at (α ≤ 0.05) between the mean scores of intermediate students in the post-application of the cognitive aspect test of the practical skills which is due to the fundamental impact of the different types of the cognitive approaches (cognitive-independent/cognitive-based) in favor of the cognitive-independent method. Additionally, the results indicated that there was a statistically significant difference at (α ≤ 0.05) between the mean scores of intermediate students in the post-application of the cognitive aspect test of the practical skills which is due to the fundamental impact of the interaction between the type of learning strategy (cooperative/collaborative) and the cognitive approach (cognitive-independent/cognitive-based). Moreover, the findings of this study also asserted that there was a statistically significant difference at (α ≤ 0.05) between the mean scores of intermediate students in the post-application of performance notecard of the practical skills which is due to the fundamental impact of the different types of the learning strategies (cooperative/collaborative) in favor of the collaborative learning strategy. Also, there was a statistically significant difference at (α ≤ 0.05) between the mean scores of intermediate students in the post-application of performance notecard of the practical skills which is due to the fundamental impact of the different types of cognitive approaches (cognitive-independent/cognitive-based) in favor of the cognitive-independent method. In addition, there was a statistically significant difference at (α ≤ 0.05) between the mean scores of intermediate students in the post-application of performance notecard of the practical skills which is due to the fundamental impact of the interaction between the type of the learning strategy (cooperative/collaborative) being implemented and the type of the cognitive approach (cognitive-independent/cognitive-based) being used. In light of the study’s findings, the researchers concluded by presenting a set of recommendations. 
 

الكلمات الرئيسية