فاعلية استراتيجية قائمة على تطبيقات الحوسبة السحابية عبـر الأجهـزة الذکية في تنمية مهـارات استخدام البرمجيات مفتوحة المصدر لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية الأزهرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث ماجيستير کلية التربية النوعية جامعة عين شمس

المستخلص

ملخص البحث
هدف البحث الحالي إلى قياس فاعلية تطوير استراتيجية قائمة على تطبيقات الحوسبة السحابية عبـر الأجهـزة الذکية وفاعليتها في تنمية مهـارات استخدام البرمجيات مفتوحة المصدر لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية الأزهرية، واستخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي، والمنهج شبه التجريبي، وتکونت أدوات البحث في اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي المرتبط بمهارات استخدام البرمجيات مفتوحة المصدر (برنامج سکراتش کمثال) لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية الأزهرية، وبطاقة ملاحظة أداء طلاب المرحلة الإعدادية الأزهرية لمهارات استخدام البرمجيات مفتوحة المصدر (برنامج سکراتش کمثال)، و تمثلت عينة البحث في عينة عشوائية من تلميذات الصف الأول الإعدادي الأزهري قوامها (50) تلميذة بمعهد فتيات رمضان جلال الأزهري بمحافظة القاهرة في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2017/2018م، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطه درست الأولى باستخدام استراتيجية قائمة على تطبيقات الحوسبة السحابية عبـر الأجهـزة الذکية، ودرست الثانية باستخدام التعليم التقليدي داخل معمل الحاسب الآلي، قوام کل مجموعة (25) تلميذه، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات تلميذات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات تلميذات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي المرتبط بمهارات استخدام البرمجيات مفتوحة المصدر لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فرق دال إحصائيًّا عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات تلميذات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات تلميذات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لبطاقة الملاحظة المرتبطة بمهارات استخدام البرمجيات مفتوحة المصدر لصالح المجموعة التجريبية.
 
Abstract
The aim of the current research is to measure the effectiveness of developing a strategy based on cloud computing applications via smart devices and its effectiveness on developing of using open source software skills of Al-Azhar preparatory stage students. The research used the descriptive analytical method, and the semi-experimental approach, and the research tools consisted in an achievement test to measure the cognitive aspect related to the skills of using open source software (Scratch program as an example) among students of the Azhar preparatory stage, and a card to observe the performance of students of the Azhar preparatory stage of using open source software skills (program Scratch as an example), and the research sample was a random sample of preparatory first-grade Al-Azhar students contain of (50) student in "Ramadan Jalal Azharian institute for girls in Cairo Governorate in the second semester of the academic year 2017/2018, and they were divided into two groups, one is experimental and the other is an officer who studied the first using a strategy Based on cloud computing applications across smart devices, the second was studied using traditional education within the computer lab, the strength of each group (25) students, and the results of the research found that there is a statistically significant difference at the level (0.05) between the average scores of students of the experimental group and the average The score of the student group student in the post-implementation of the achievement test related to the skills of using open source software for the benefit of the experimental group, and the presence of a statistically significant difference at the level (0.05) between the average score of the students of the experimental group and the average score of the students of the control group in the post-application of the checklist card with skills Use of open source software for the experimental group.
 

الكلمات الرئيسية