القيم التربوية لدى طلاب کليات التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة ماجستير بکلية التربيه جامعة عين شمس

المستخلص

تعتبر القيم مصدرا أساسيا لأهداف التربية, ومن ثم تکون المهمة الملقاة على عاتق التربية هى تنمية القيم المرغوب فيها لدى الناشئة. وتعد الحياة الجامعية من أهم مصادر المنظومة القيمية حيث يتعلم الطلبة فى أثناء سنوات الدراسة القيم الصالحة من خلال الخبرات التى تهيأ لهم بصورة مستمرة، والبناء القيمى لدى طلبة الجامعة يعتمد على جهود کبيرة ومنظمة يقوم بها کل من تقع عليه المسئولية فى الجامعة، فنشر القيم التربوية السليمة لدى طلبة الجامعة وترسيخها لديهم يحتاج إلى إزالة التناقضات الفکرية والقيمية
ولا شک أن القيم التى يکتسبها المعلم أثناء دراسته الجامعية تؤثر فى شخصيته ويظل لها تأثير فى حياته وعمله، فالمعلم يعبر عن السياسة التربوية بصفة عامة وعن القيم بصفة خاصة، ولذلک اهتمت هذه الدراسة بالمرحلة الجامعية لإعداد المعلم لأنها تشهد تغيراً کبيراً فى حياة الطالب لأنها تمثل مرحلة المراهقة المتأخرة, وفيها يتم الاستعداد للانتقال إلى الحياة العملية، وأيضا لما يحدث فيها من تغيرات نفسية وإجتماعية وتأثير ذلک على قيمهم الخاصة والقيم التربوية. لذا تناولت هذه الدراسة أهمية القيم التربوية, وأساليب تکوينها وتنميتها, ومکانة القيم فى التربية, وأدوار المعلم, ودور الجامعة فى تنمية القيم, ثم مقترحات لتفعيل دور الجامعة فى تنمية القيم لدى طلابها
Values ​​are an essential source of educational goals, so the task of education is to develop the values ​​desired by the young. The university life is one of the most important sources of the value system, where students learn during the years of study good values ​​through the experiences that are prepared for them on a continuous basis, and the value building of university students depends on the efforts of a large and organized by everyone who is responsible at the university, The university students need to remove the intellectual and moral contradictions
There is no doubt that the values ​​acquired by the teacher during his university studies affect his personality and have an impact on his life and work. The teacher expresses the educational policy in general and the values ​​in particular, so this study took care of the university stage to prepare the teacher because it is witnessing a great change in the student's life because it represents a stage Adolescence, in which the readiness to move to the working life, and also because of the psychological and social changes and the impact on their own values ​​and educational values. Therefore, this study dealt with the importance of educational values, methods of composition and development, the status of values ​​in education, the roles of the teacher, the role of the university in the development of values ​​and suggestions for activating the role of the university in the development of values ​​among its students

الكلمات الرئيسية