تنويع مصادر التمويل الذاتي للمدارس الحکومية في مصر على ضوء خبرات بعض الدول دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد کلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

وتعد أزمة تمويل التعليم العام من أخطر وأکبر الأزمات التي تواجه التعليم ؛ ولا تبدو فقط هذه الأزمة في صعوبة الوفاء بالالتزامات المالية اللازمة لتقديم خدمات تعليمية على مستوى کمي ونوعي مناسب ، ولکن في عدم استعداد الدولة لتقديم مساعدات مناسبة للتعليم بنفس السخاء لمجالات أخرى ، وهذا يدعو إلى البحث عن مصادر تمويل أخرى بوسائل وطرق مختلفة .
ولقــــد بــدأت النظــــرة الحديثــــة للتعليــــم کاستثمــــار ، فالتعليــــم لـــم يعــــد مجرد خدمة يتفــــق عليهـــا بقــــدر ما يتــــاح من مــال بصرف النظر عن طبيعــــة الخــــدمـــة أکانت ضروريـــــة أم تحسينيـــــة أم کماليـــــة ، وإنمـــــا أصبح استثمـــــارا بشــــريــــاً وعامـــلاً رئيسيــــاً في التنميــــة ، ورفـــع معـــــدلات الإنتـــــاج العـــــام في الدولــــة ، فهـــو استثمـــــار يعـــــود بنتــــائـــج اقتصاديـــــة تبلــــــغ قيمتــــها أضعــــاف ما تـــم صرفــــه فيــــه ، لأنـــه يحسن قــــدرات الفــــرد ويکسبــــه مهــــارات العمل ، ويمنحـــــه بصيرة مهنيــــة للإبــــداع في العمل ، ويکـــيف الظـــــروف للتغييــــر والتطويـــــر في المهن والأعمال.
کما أن تزايد أعداد الملتحقين بالتعليم العام ، مع وجود زيادة في تکاليف التعليم ووجود مشکلات تتعلق بنقص الموارد المالية للإنفاق على التعليم العام ، يؤثر على جودة العملية التعليمية ونواتجها التربوية
 ولعل ذلک يتطلب البحث عن مصادر دائمة وفعالة لتمويل التعليم والإنفاق عليه نتيجة لعدة عوامل , منها : التطور المتسارع في وسائل التعليم المستخدمة من جهة ، والحاجة لافتتاح مدارس حديثة من جهة أخرى ، وأيضاً الحاجة لتوفير صيانة للأجهزة والوسائل مع توفير جميع الاحتياجات الأساسية والثانوية اللازمة لذلک ، فإن ذلک يشکل تحدياً کبيراً وعائقاً أمام تحقيق المدارس أهدافها المنوظة بها ، الأمر الذي يمکن أن ينعکس سلبا على أدائها بشکل عام ، وعلى نواتجها – وهم الطلاب - بشکل خاص ، وهو ما يتطلب إيجاد المزيد من مصادر التمويل الذي يسير جنبا إلى جنب مع التمويل الحکومي.
ومن هذا المنطلق تحاول الدراسة الإجابة على الأسئلة التالية:
1- ما أهمية تنويع مصادر تمويل التعليم ؟
2- ما أهم الخبرات في مجال تنويع مصادر تمويل التعليم  ؟
3- ما واقع تنويع مصادر التمويل الذاتي للمدراس الحکومية في مصر من وجهة نظر أفراد العينة ؟
4- ما دلالة الفروق بين استجابات أفراد العينة في مدارس المرحلة الثانوية بنين ونظرائهم في مدارس البنات حول واقع تنويع مصادر التمويل الذاتي للمدارس الحکومية ؟
5- ما المعوقات التي تحول دون تنويع مصادر التمويل الذاتي للمدارس الحکومية من وجهة نظر أفراد العينة ؟
6- ما دلالة الفروق بين استجابات أفراد العينة في مدارس المرحلة الثانوية بنين ونظرائهم في مدارس البنات حول المعوقات التي تحول دون تنويع مصادر التمويل الذاتي للمدارس الحکومية ؟
7- کيف يمکن تنويع مصادر التمويل الذاتي للمدارس الحکومية في مصر ؟
The crisis in the financing of public education is one of the most serious and major crises facing education. Not only does this crisis seem to make it difficult to meet the financial obligations to provide educational services at the appropriate quantitative and qualitative level, but in the unwillingness of the State to provide appropriate education assistance with the same generosity as other fields, Search for other sources of funding by different means and methods.
Education is no longer just a service agreed on as much as money is available regardless of the nature of the service, whether it is necessary, improvement or perfection. It has become a human investment and a major factor in development and raising the rate of public production in the country. With economic results worth more than what has been spent, because it improves the capacity of thousands Re and earn job skills, and give him a professional insight of creativity at work, and adjust the conditions for change and development in the professions and business.
The increase in enrollment in public education, with an increase in the cost of education and problems related to the lack of financial resources to spend on public education, affect the quality of the educational process and its educational outcomes
 This may require the search for permanent and effective sources of financing and spending on education as a result of several factors, including: the rapid development of the means of education used and the need to open modern schools; This is a major challenge and impediment to achieving the goals of schools, which can negatively affect the performance in general, and the outputs - students, in particular, which requires the creation of more sources of funding that goes hand in hand with government funding.
In this sense, the study attempts to answer the following questions:

What is the importance of diversifying sources of funding for education?
What are the most important experiences in the diversification of sources of funding for education?
What is the reality of diversifying sources of self-financing for public schools in Egypt from the point of view of the sample?
What is the significance of the differences between the responses of the sample members in secondary schools for boys and their counterparts in the girls' schools about the reality of diversifying sources of self funding for government schools?
What are the obstacles that prevent the diversion of sources of self-financing to government schools from the point of view of the sample members?
What is the significance of the differences between the responses of the sample members in the secondary schools for boys and their counterparts in the girls' schools about the obstacles that prevent the diversion of sources of self funding for the government schools?
How can the sources of self-financing for government schools in Egypt be diversified?

الكلمات الرئيسية