الموازنة فى الشعر العربى الموجه للأطفال بين الجوانب الوجدانية والمعرفية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بکلية التربية النوعية قسم الإعلام التربوي- تخصص الفنون المسرحية

المستخلص

انطلاقًا من ضرورة التقاء قطبي التوازن في الشعر الموجه للأطفال بين تنمية الجوانب الوجدانية من خلال إثراء خيال الطفل عبر ما يتلقاه من أشعار مقفى، وموسيقى متناغمة تشبع احتياجاته الوجدانية منذ المهد، وبين تنمية الجوانب المعرفية لدى الطفل  عبر ما يبث إليه من خلال هذه الأشعار من المواعظ والحکم ، ومکارم الأخلاق، والوصايا، والتعرف على خصائص الحيوانات والقيم المختلفة تجاه تقديسه للأم، وقيمة العمل، والاتحاد والتشاور، وتعرفه على خصائص الطبيعة وانجذابه إليها بأسلوب شيق يؤثر في وجدانه.
لذا يسعى البحث الحالى الى التعرف على الموازنة في الشعر الموجه للأطفال بين تنمية الجوانب الوجدانية والمعرفية. فالنظم وتقطيع البحر والجرس الموسيقى، لا يکفي وحده في الشعر الموجه للأطفال؛ لذا ينبغى أن يخاطب جوانبه المعرفية ويصبغها بألوان إبداعية تثيره ودفعه للتفکير فيها والتوحد معها.
In light of the need to meet the two poles of balance in poetry directed at children between the development of emotional aspects by enriching the child's imagination through the received poems, and harmonious music to satisfy his emotional needs since the cradle, and the development of the cognitive aspects of the child through what is transmitted through these poems of preaching Ethics, and commandments, and to identify the characteristics of animals and different values ​​towards the sanctification of the mother, the value of work, and union and consultation, and know the characteristics of nature and attracted to it in an interesting manner affects his conscience.
Therefore, the current research seeks to identify the balance in poetry directed at children between the development of emotional and cognitive aspects. The systems and the cutting of the sea and the bell music, is not enough alone in poetry directed at children; therefore, should address the aspects of knowledge and dye them creative colors to stimulate and push him to think and unite with them.

الكلمات الرئيسية