المهارات السمعية اللازمة للتلاميذ المکفوفين بالمرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة ماجستير بکلية التربيه جامعة عين شمس

المستخلص

أصبحت مکانة الدول فى العصر الحاضر لا تقاس بثرواتها الطبيعية، وإنما تقاس هذه المکانة بشکل أساسي بثرواتها البشرية، وباعتبار ذوى الاحتياجات الخاصة جزءاً لا يمکن إغفاله من هذه الثروة البشرية ؛ فإن الاهتمام بهذه الفئة وتنميتها يعد تحويلاً لقطاع معين من الأفراد من مجرد کونه عبئاً على غيره إلى کونه عنصراً بشرياً مشارکاً فى عمليات التنمية بمختلف أنواعها.
وتحقيقاً لمبدأ حق ذوى الاحتياجات الخاصة فى التعليم، فقد تم إنشاء مدارس التربية الخاصة، والتي من أهدافها تلبية الاحتياجات الأساسية للأطفال ذوى الاحتياجات التربوية الخاصة بما يتطلبه ذلک من إجراء التعديلات الضرورية لتحقيق ذلک.
وفى هذا الإطار يظهر تأثير الإعاقة البصرية على عمليتي التعليم والتعلم، حيث إن حاسة البصر مسئولة عن استقبال حوالى83% من المعلومات والمعارف والمهارات التي يتلقاها التلميذ، فالتلميذ المعاق بصرياً يعتمد فى الحصول على المعلومات واکتساب المهارات على الحواس الأخرى مثل اللمس والسمع والتذوق
لذا يسعى البحث الحالى الى إعداد قائمة بالمهارات السمعية اللازمة للتلاميذ المکفوفين بالمرحلة الابتدائية والتعرف على مصادر اشتقاق هذه القائمه
The status of countries in the present age is not measured by their natural wealth. Rather, this status is measured mainly by their human resources. As individuals with special needs are an integral part of this human wealth, attention to and development of this category is a transformation of a certain sector of individuals from being a burden on others To be a human element involved in development processes of various kinds.
In order to realize the principle of the right of people with special needs in education, special education schools have been established, whose objectives are to meet the basic needs of children with special educational needs and to make the necessary adjustments to achieve this.
In this context, the impact of visual disability on the teaching and learning processes is shown. The visual sense is responsible for receiving about 83% of the information, knowledge and skills the student receives. The visually impaired student depends on obtaining information and acquiring skills on other senses such as touch, hearing and taste.
Therefore, the present research seeks to prepare a list of the necessary hearing skills for blind students in the primary stage and to identify the sources of this list

الكلمات الرئيسية