أثر استخدام استراتيجية مقترحة في ضوء نظرية الذکاءات المتعددة عل تنمية التحصيل ومهارات حل المشکلات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية بليبيا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث بکلية التربية جامعة المنصورة

2 مدرس تعليم الرياضيات المتفرغ بکلية التربية جامعة المنصورة

3 أستاذ تعليم الرياضيات المتفرغ ونائب رئيس الجامعة السابق کلية التربية – جامعة المنصورة

المستخلص

في ضوء التوجهات المعاصرة المحلية والعالمية لتطوير تعليم الرياضيات والتأکيد على تنمية التحصيل ومهارات حل المشکلات، جاءت فکرة البحث الحالي بقصد التعرف على أثر استخدام استراتيجية مقترحة في ضوء نظرية الذکاءات المتعددة على تنمية التحصيل ومهارات حل المشکلات.
وإلى جانب هذا الدافع المعرفي لاستخدام الاستراتيجية المقترحة، هناک دافع مهني هو إحساس الباحثة بوجود مشکلات وصعوبات يواجهها تلاميذ المرحلة الإعدادية، من خلال الخبرة الشخصية وعمل الباحثة مدرسة رياضيات کما لاحظت الباحثة

ضعف اهتمام المعلمين بليبيا بالاتجاهات التربوية الحديثة في تعليم الرياضـيات، والتي ترکز حول المتعلم ومنها التدريس، من خلال الانشــــطة التعلمــــــية فــي ضوء الذکاءات المتعددة للتلاميذ.
الاقتصار في التدريس على طريقة الإلقاء، دون التنويع في اســــــــتراتيجيات التدريس المختلفة التي تراعى الفروق الفردية بين التلاميذ؛ مما يجــعل التلميذ سلبيا طوال الوقت، والاقتصار في معالجة الفروق الفردية بين التلامـــيذ على التکرار أو إعادة الشرح.
عدم استخدام المعلمين بليبيا وسائل تعليمية متنوعة، وعدم ربطهم للرياضـــيات بالبيئة والمجتمع ؛مما يؤدى إلى عدم شعور التلامـــــــيذ بقيمة الرياضــــيات.

In light of the current local and international trends in the development of mathematics education and the emphasis on achievement development and problem solving skills, the current research idea was designed to identify the effect of using a proposed strategy in the light of the theory of multiple intelligences on achievement development and problem solving skills.
In addition to this cognitive motivation to use the proposed strategy, there is a professional motivation is the researcher's sense of the problems and difficulties faced by students in the preparatory stage, through personal experience and the work of the researcher mathematics school as noted by the researcher
The poor attention of teachers in Libya to modern educational trends in the teaching of mathematics, which focuses on the learner, including teaching, through learning activities in light of the multiple intelligences of students.
Limited teaching in the manner of dumping, without diversification in the different teaching strategies that take into account the individual differences between students, which makes the student negative all the time, and only in the treatment of individual differences between students on the repetition or re-explanation.
Not to use the teachers in Libya various teaching methods, and not linked to mathematics environment and society; which leads to the lack of sense of the value of mathematics

الكلمات الرئيسية