معوقات تطبيق الإشراف التربوي الإلکتروني في المرحلة الإعدادية بمحافظة سوهاج من وجهة نظر المشرفين التربويين: دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التربية المقارنة والإدارة التعليمية کلية التربية - جامعة سوهاج

المستخلص

ملخص الدراسة: هدفت الدراسة إلى محاولة التعرف على معوقات تطبيق الإشراف التربوي الإلکتروني في المرحلة الإعدادية بمحافظة سوهاج من وجهة نظر المشرفين التربويين، ورصد الفروق في استجابات عينة الدراسة إزاء محاورها وفقاً لمتغيرات: (النوع - نوع المؤهل: تربوي، غير تربوي - التخصص الذي يشرف عليه المشرف التربوي – عدد سنوات الخبرة).
وبذلک تم تحديد مشکلة الدراسة فى محاولة إجابة التساؤل الرئيس الآتى: ما معوقات تطبيق الإشراف التربوي الإلکتروني في المرحلة الإعدادية بمحافظة سوهاج کما يراها المشرفون التربويون؟
واقتصرت الدراسة على تعرف معوقات تطبيق الإشراف التربوي الإلکتروني في المرحلة الإعدادية من وجهة نظر عينة قدرها (305) مشرفاً تربوياً من المشرفين التربويين بمديرية التربية والتعليم والإدارات التعليمية التابعة لها بمحافظة سوهاج خلال الفصل الدراسي الأول من العام الجامعي 2016/2017م.وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي مستعيناً باستبانة کأداة لجمع البيانات.
وتوصلت الدراسة لمجموعة من النتائج، أهمها:

موافقة عينة الدراسة بدرجة عالية على عبارات محور المعوقات الإدارية بمتوسط حسابي بلغ (2.66)، وعلى عبارات محور المعوقات المادية والتقنية بمتوسط حسابي بلغ (2.52)، وعلى عبارات محور المعوقات البشرية بمتوسط حسابي بلغ (2.72)، وعلى عبارات محور المعوقات النفسية والاجتماعية بمتوسط حسابي بلغ (2.55).
عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات عينة الدراسة إزاء محاورها وفقاً لمتغيرات: (النوع: ذکور، إناث - التخصص الذي يشرف عليه المشرف التربوي – عدد سنوات الخبرة)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات عينة الدراسة إزاء محاورها وفقاً لمتغير نوع المؤهل: (تربوي، غير تربوي) لصالح ذوي المؤهلات التربوية.
تمثلت أهم معوقات تطبيق الإشراف التربوي الإلکتروني في المرحلة الإعدادية بمحافظة سوهاج في: عدم اقتناع الإدرة العليا بجدوى الإشراف التربوي الإلکتروني، تعيين المشرف التربوي بدون مراعاة امتلاکه للمهارات الإلکترونية اللازمة، نقص التجهيزات والأدوات اللازمة لتطبيق أسلوب الإشراف التربوي الإلکتروني، عدم وجود مواقع وقاعدة بيانات إلکترونية موجهة لخدمة العملية الإشرافية والتعليمية، کثرة الأعباء الملقاة على عاتق المشرفين التربويين والمعلمين، افتقار أطراف العملية الإشرافية لمهارات استخدام التقنيات الحديثة في العمل الإشرافي، وعدم وعيهم بأهميتها، وافتقاد الإشراف التربوي الإلکتروني لروح التواصل والتوجيه المباشر بين أطراف العملية الإشرافية، ولميزة الأُلفة مع المحتوى العلمي.

وقد أسفرت الدراسة عن صياغة بعض التوصيات التي يمکن أن تساعد في التغلب على معوقات تطبيق الإشراف التربوي الإلکتروني في المرحلة الإعدادية بمحافظة سوهاج، وتيسر جهود تطبيقه
Abstract: The study aimed to try to identify the Obstacles of Implementing the Electronic Educational Supervision at Sohag County’s Preparatory Schools, from the Perspective of Educational Supervisors, and monitor the differences in the study sample responses about its axes according to the variables: (Gender – Type of Qualification: an educational Qualification, non-educational Qualification, specialization which is supervised by the educational supervisor - Years of Experience).
And thus, the Study problem was identified in an attempt to answer the following key question: What are the Obstacles of Implementing the Electronic Educational Supervision at Sohag County’s Preparatory Schools as seen by educational supervisors?
The current study was limited to identify identify the Obstacles of Implementing the Electronic Educational Supervision at Preparatory Schools from the Perspective of a sample of (305) educational supervisors of Sohag Directorate of Education and the Departments of Education affiliate to it, during the first semester of the academic year 2016/2017. Researcher has used the descriptive approach with the help of a Questionnaire as a tool for data collection.
The Study found a set of results, including:

The study sample agreed with a high degree on the axis phrases of administrative obstacles with An Average Account amounted to (2.66), and the axis phrases of the Physical and technical obstacles with An Average Account amounted to (2.52), and the axis phrases of human obstacles with An Average Account amounted to (2.72), and the axis phrases of the psychological and social obstacles with An Average Account amounted to (2.55).
There were no statistically significant differences in the responses of the study sample about its axes according to the variables: (Gender: male, female – specialization which is supervised by the educational supervisor - Years of Experience). And, There were statistically significant differences in the responses of the study sample about its axes according to a variable: type of qualification: (educational, non-educational) in favor of those with educational qualifications.
The most important obstacles of Implementing the Electronic Educational Supervision at Sohag County’s Preparatory Schools is: the Supreme Directors do not convinced of usefulness of Electronic Educational Supervision, appointing the educational supervisor without taking into account the possession of electronic necessary skills, lack of necessary equipment and tools for the Implementing the Electronic Educational Supervision system, lack of sites and an electronic database intended to serve the supervisory and educational process, the large burden on supervisors and teachers, the team of supervisory process lack of skills to use modern technologies in supervisory work, and lack of awareness of its importance, and the lack of the Electronic Educational Supervision to the spirit of communication and directing routing between the team of supervisory process, and the advantage of familiarity with the scientific content.

The study resulted in the formulation of some recommendations that can help in overcoming the obstacles of implementing the Electronic Educational Supervision at Sohag County’s Preparatory Schools, and facilitate its implementation efforts.

الكلمات الرئيسية