التربية الريادية ومتطلباتها من التعليم الجامعي في ضوء اقتصاد المعرفة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعة سوهاج

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم أصول التربية کلية التربية– جامعة سوهاج

المستخلص

 ملخص البحث
تسعى الکثير من الدول في الوقت الحالي الى الاعتماد على نظم تعليم حديثة في تحقيق التنمية من خلال تکوين مواطن صالح يتمتع بقدرات إبداعية خلاقة تمکنه من الاعتماد على نفسه في توفير فرصة عمل له والمساهمة في تحقيق التنمية المجتمعية. لذلک اتجهت الکثير من الدول إلى الاهتمام بالتعليم الريادي والبحث عن نظم تعليمية جديدة تفيد في علاج مشکلة البطالة في المجتمعات بعيداً على إلقاء المسئولية کاملة على عاتق الدولة واستغلال قدرات الخريجين في تحقيق النهضة المجتمعية، وتقديم ما يمکنهم من الاعتماد على أنفسهم مستقبلاً في خوض غمار العمل الحر، وذلک من خلال الاهتمام بالتنمية الريادية بهدف رفع الکفاءة في استخدام الموارد وتحويل الموارد من مستوى متدني الإنتاجية إلى مستوى عال 
وفى ظل هذا الأهتمام أصبحت الجامعات المصرية اليوم مطالبة بالترکيز على البعد الريادي وتنمية القيم الريادية من خلال ما توفره لهؤلاء الشباب من ثقافة واعية وصحيحة حول الريادية ومکوناتها وقيمها وأبعادها في ضوء اقتصاد المعرفة من خلال الاهتمام بالتربية الريادية في الوقت الحاضر وجعلها من الأهمية بمکان في مؤسسات التعليم العربية لاسيما التعليم الجامعي، فالمدقق لأنظمة التعليم العربية يلاحظ قلة الاهتمام بالتعليم الريادي على الرغم من دوره في تحقيق التنمية في المجتمعات، ولهذا تسعى الدراسة الحالية إلى الوقوف على التربية الريادية ومتطلباتها من التعليم الجامعي في ضوء اقتصاد المعرفة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعة سوهاج.
Research Summary
Many countries are currently seeking to rely on modern education systems to achieve development through the formation of good citizens with creative creative abilities to be able to rely on himself to provide him with a job and contribute to the achievement of community development. Therefore, many countries have tended to pay attention to pioneering education and to search for new educational systems that will help in solving the problem of unemployment in societies away from putting full responsibility on the state and exploiting the graduates' abilities to achieve social renaissance and providing them with self-reliance in the future. , By taking care of pioneering development in order to increase efficiency in the use of resources and transfer resources from a low level of productivity to a high level
In light of this concern, the Egyptian universities today are required to focus on the leading dimension and the development of the leading values ​​through providing these young people with a conscious and correct culture about entrepreneurship, its components, values ​​and dimensions in the light of the knowledge economy through the interest in pioneering education at present and making it important in educational institutions Especially the university education, the auditor of the Arab education systems notes the lack of interest in pioneering education despite its role in achieving development in societies, so the current study seeks to identify the leading education and its requirements of education In the light of the knowledge economy from the perspective of faculty members at Sohag University

الكلمات الرئيسية