واقع ممارسات التدريس البنائي لدى معلمات الرياضيات في المرحلة الابتدائية بمدينة الرياض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

ماجستير مناهج وطرق تدريس الرياضيات إدارة تعليم الرياض

المستخلص

 ملخص الدراسة
هدّفت الدّراسة التعرّف إلى واقع ممارسات التدريس البنائي لدى معلمات الرياضيات في المرحلة الابتدائية بمدينة الرياض، من خلال تحديد درجة ممارسة التدريس البنائي لمعلمات الرياضيات للمرحلة الابتدائية بمدينة الرياض من وجهة نظرهن، وتحديد أهم متطلبات التدريس البنائي الواجب توافرها لدى معلمات الرياضيات، تکوّنت العينة من (200) معلمة تم إختيارهن بالطريقة العشوائية البسيطة من مجتمع الدّراسة الکامل(1575) معلمة في المدارس الإبتدائية الحکومية بالتعليم العام بمدينة الرياض. ولتحقيق أهداف الدّراسة تم بناء استبانة لقياس واقع الممارسات التدريسية لدى معلمات مقررات الرياضيات في المرحلة الابتدائية، حيث تکوّنت من محورين الأول لقياس واقع الممارسات تکوّن من (40) فقرة توزّعت على خمسة مجالات وهي: التنشيط (التهيئة) و الإستکشاف (التفسير) والمشارکة(التعاون) والتوسع والتقويم  والثاني يقيس متطلبات التدريس البنائي الواجب توافرها لدى معلمات مقررات الرياضيات تکوّنت من (13) فقرة  تم التأکد من الخصائص السيکومترية للاداة بالتطبيق على عينة إستطلاعية من خارج عينة الدّراسة الأصلية وقد أظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسات التدريس البنائي لدى معلمات الرياضيات في المرحلة الإبتدائية، بدرجة عالية بلغت قيمة متوسطها الحسابي (3,71) و ظهرت بعض الممارسات بمجالات تطبيق التدريس البنائي بدرجات متوسطة، بمجال التوسيع (التعميم) والتقويم بينما ظهرت المجالات الأخرى بدرجة ممارسة عالية وهي على ترتيبها المشارکة(التعاون) والإستکشاف (التفسير) والتنشيط (التهيئة) ، کما تبين أن متطلبات التدريس البنائي جاءت بدرجة عالية ، وأوصت الدراسة باستخدام استراتيجيات التدريس البنائي في تدريس الرياضيات، وضرورة تدريب المعلمات على الممارسات التي کشفت الدراسة عن درجة متوسطة او منخفضة مثل تعديل استراتيجيات التدريس بناء على احتياجات التلميذات، طرق تقديم التلميحات التي تقودإلى اکتشاف المعلومات، وطرق بناء المعرفة من خلال التفاوض الاجتماعي، وآليات تقديم تغذية الراجعة للتلميذات .
Abstract
The objective of the study was to identify the reality of constructional teaching practices among the mathematics teachers in the primary stage in Riyadh city by determining the degree of practice of structural teaching for mathematics teachers in the primary stage in Riyadh. ) Were randomly selected from the full study population (993) teachers in the public primary schools in Riyadh. In order to achieve the objectives of the study, a questionnaire was constructed to measure the reality of the teaching practices in the teachers of the mathematics courses in the primary stage, which consisted of two axes, the first to measure the reality of the practices, consisting of 40 paragraphs divided into five areas: activation, ) And the expansion and evaluation and the second measures the requirements of teaching constructivism of mathematics courses were composed of (13) paragraph was confirmed the characteristics of the psychometric tool by applying to a sample survey outside the sample of the original study The results of the study showed that the degree of teaching methods of (3.71). There were some practices in the application of structural teaching in intermediate grades, in the field of extension and evaluation, while the other fields were characterized by a high degree of practice. They were in the order of participation (cooperation) and exploration The study recommended the use of constructive teaching strategies in the teaching of mathematics, and the need to train teachers on practices that revealed the study of a medium or low degree such as the modification of teaching strategies Ben E on the needs of students, ways to provide tips that Tcodaly discovery information, and methods of building knowledge through social negotiation, and mechanisms to provide feedback for pupils feed.
 

الكلمات الرئيسية