دراسة مقارنة لبعض التجارب العالمية لزيادة الاستيعاب برياض الأطفال وتحسين الجودة وإمکانية الإفادة منها في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث بالمرکز القومي للبحوث التربوية والتنمية شعبة بحوث التخطيط التربوي-القاهرة

المستخلص

ملخص:
وظف البحث المنهج المقارن في تحليل الجهود التي بذلتها الحکومات في البرازيل والمکسيک وکوريا الجنوبية وتايوان والصين والنرويج والسويد وفنلندا في زيادة معدلات الالتحاق برياض الأطفال وتحسين الجودة التعليمية بهذه المرحلة الدراسية. وقد قام البحث بصياغة عدد من الآليات التي تفيد المجتمع المصري في تنفيذ هذين المؤشرين. وأشار البحث إلى وجود عدد من أوجه الشبه بين دول المقارنة الثمانية. ومن بين أوجه التشابه هذه ما يلي: سعت الدول الثمانية إلى رفع مستوى مؤهلات المعلمين العاملين في رياض الأطفال، ومشارکة عدد کبير من الباحثين في کوريا الجنوبية وتايوان والنرويج والسويد وفنلندا في بناء المناهج الدراسية، وزيادة الميزانيات الحکومية المخصصة لتمويل مراکز رعاية الأطفال ورياض الأطفال زيادة کبيرة في العقدين الأخيرين، واهتمام الدول الثمانية بالإطار التشريعي والقانوني المنظم لعمل رياض الأطفال، ووجود مناهج قومية لرياض الأطفال، ووجود معايير قومية منشورة للمناهج الدراسية وکتب إرشادية للمعلمين في تايوان وکوريا الجنوبية والصين والنرويج والسويد وفنلندا.
Abstract:
This piece of research have utilized the comparative approach in analyzing the efforts exerted by the governments in Brazil, Mexico, South Korea, Taiwan, China, Norway, Sweden, and Finland in increasing the enrollment ratios and improving quality in kindergarten. The researcher has formulated a number of mechanisms aiming at improving these two educational indicators. The research has pointed to the existence of a number of similarities among these eight countries. These similarities include the following: the comparison countries have exerted enormous efforts towards raising the teachers’ qualifications, a big number of researchers are participating in designing the curricula of kindergarten in South Korea, Taiwan, Norway, Sweden, and Finland, the last 20 years have witnessed huge increases in governmental expenditure on nurseries and kindergartens, the 8 countries have reformed the laws and legal frameworks organizing the operation of kindergartens, the existence of national curricula for kindergartens in each country, and the existence of national guiding frameworks for curricula and  teachers guidebooks in Taiwan, South Korea, China, Norway, Sweden and Finland.