أثر استخدام بيئة تعلم مدمج قائمة على التعلم التشارکي والحوسبة السحابية فى تنمية مهارات الجداول الحسابية لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أخصائي خبير وموجه تکنولوجيا تعليم بإدارة حدائق القبة التعليمية

المستخلص

المستخلص:
هدف البحث الحالي إلى استکشاف أثر استخدام بيئة تعلم مدمج قائمة على التعلم التشارکي و الحوسبة السحابية في تنمية مهارات الجداول الحسابية لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية، وقد تم إجراء التجربة على عینة مکونة من (50) تلميذا من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي وتم اختيارهم من إحدى المدارس الرسمية بمحافظة القاهرة ، وقسمت العينة إلى مجموعتان (مجموعة (1) درست باستخدام بيئة التعلم التقليدية - مجموعة (2) درست باستخدام البيئة المقترحة)، ولتحقيق هدف البحث تم الاعتماد على المنهج الوصفي والمنهج التجريبي، واستخدم البحث أداتين بحثیتین هما (اختبار التحصيل المعرفي - بطاقة ملاحظة الأداء المهارى )، وبعد تطبيق مواد المعالجة التجريبية على أفراد العينة وتطبيق أداتي البحث قبلیاً وبعدیاً تم التوصل إلى النتائج التي أظهرت وجود تأثير واضح لاستخدام بيئة التعلم المدمج القائمة على التعلم التشارکي و الحوسبة السحابية فى تنمية التحصيل وأداء التلاميذ لمهارات التعامل مع الجداول الحسابية، وفى ضوء هذه النتائج أوصى البحث بضرورة تبنى المؤسسات التعليمية استخدام تطبيقات الحوسبة السحابية في التعليم ، وحث التلاميذ على التعليم الذاتي والمستمر والتعليم من خلال بيئات التعلم الالکترونية المختلفة وبخاصة التطبيقات المستندة على تقنية الحوسبة السحابية .
Abstract:
The aim of the current research is to explore the effect of using a blended learning environment based on participatory learning and cloud computing on developing mathematical tables skills among middle school students. The experiment was conducted on a sample of (50) students of the second year of middle school, who were chosen from one of the public schools. In Cairo governorate, the sample was divided into two groups (group (1) studied using the traditional learning environment - group (2) studied using the proposed environment), and to achieve the goal of the research, the descriptive approach and the experimental approach were adopted, and the research used two research tools, namely (the cognitive achievement test - card Observing the skill performance), and after applying experimental treatment materials to the sample members and applying the two research tools before and after, results were reached that showed a clear effect of using the blended learning environment based on participatory learning and cloud computing in developing the achievement and students ’performance of skills in dealing with mathematical tables. In light of these results, the research recommended the necessity for educational institutions to adopt the use of cloud computing applications in education, and to urge students to self-education and touch Passing and education through different electronic learning environments, especially applications based on cloud computing technology.

الكلمات الرئيسية