تقصى المعتقدات البيداجوجية لمعلمي العلوم نحو الدمج التکنولوجي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دکتوراه تخصص مناهج وطرق تدريس العلوم کلية التربية – جامعة طنطا

المستخلص

المستخلص:
الغرض من الدراسة هو تقصى المعتقدات البيداجوجية ومستوى ثقة معلمي العلوم في قدرتهم على استخدام التکنولوجيا أثناء العملية التعليمية من خلال استبانة في دمج تکنولوجيا الکمبيوتر، تتکون من 21 عنصرًا وتم اجراء الدراسة على عينة من 27 معلمًا للعلوم.
وأظهرت نتيجة هذه الدراسة أن 55.6٪ من عينة معلمي العلوم لديهم مستوى عالٍ من الثقة بقدرتهم على استخدام التکنولوجيا في العملية التعليمية، وأن العلاقة بين نوع المؤسسة التعليمية والمعتقدات البيداجوجية لمعلمي العلوم ليست ذات دلالة إحصائية، واتجاه معلمي العلوم الحاصلين على درجة الماجستير إيجابي جدًا نحو استخدام التکنولوجيا في العملية التعليمية.
وأوصت هذه الدراسة بمراعاة المعتقدات البيداجوجية لمعلمي العلوم نحو الدمج التکنولوجي في تصميم برامج التعلم المهني لأنها تؤثر على الممارسات التدريسية داخل الفصول الدراسية.
Abstract: The purpose of the study is to investigate the pedagogical beliefs and the level of confidence of science teachers in their ability to use technology during the educational process through a questionnaire in the integration of computer technology, consisting of 21 items, and the study was conducted on a sample of 27 science teachers. The results of this study showed that 55.6% of the sample of science teachers have a high level of confidence in their ability to use technology in the educational process, and that the relationship between the type of educational institution and the pedagogical beliefs of science teachers is not statistically significant, and the trend of science teachers with a master’s degree is very positive towards using Technology in the educational process. This study recommended taking into account the pedagogical beliefs of science teachers towards technological integration in the design of professional learning programs because they affect the teaching practices within the classroom.

الكلمات الرئيسية