أهداف الأمم المتحدة للتنمية المستدامة (2030) وعلاقتها بجودة التعليم "وجهة نظر"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ المناهج وطرق التدريس بکلية التربية "عميد الکلية سابقا" جاعة عين شمس

المستخلص

تعرف وثيقة الأمم المتحدة للتنمية المستدامة رسميا باسم "تحويل عالمنا "، وتتضمن سبعة عشر هدفا وضعتها منظمة الأمم المتحدة، وتم الموافقة عليها بقرار الجمعية العامة للأمم المتحدة في سبتمبر 2015، وأول يناير 2016، وتضمنتها خطة التنمية المستدامة 2030. هذه الأهداف هي أهداف عامة تندرج تحتها مجموعة من الأهداف الأقل عمومية عددها 169 هدفا. هذه الأهداف ليست ملزمة لأى دول من الناحية القانونية، إلا أن الدول تلتزم بها وتضع لها خططا لتحقيقها وفقا لقرار دول الأعضاء وهو إتفاق حکومى دولى واسع النطاق يسعى إلى تحقيق هذه الأهداف .
تستند وجهة النظر في العلاقة بين أهداف التنمية المستدامة للأمم المتحدة 2030 والتعليم إلى المنطلقات الآتية: -

جودة الصحة، وجودة التعليم ومخرجاته دعامتان أساسيتان لجودة الحياة
يوجد تفاعل متبادل بين جودة الصحة، وجودة التعليم ومخرجاته
توافر مقومات جودة الصحة تؤدى إلى جودة التعليم ومخرجاته، وجودة التعليم ومخرجاته تؤدى إلى وعى صحي عام وبالتالي توافر مقومات جودة الصحة
يؤثر الفقر، والجوع، وسوء التغذية تأثيرا سلبيا على جودة الصحة، وبالتالي على جودة التعليم ومخرجاته.
أحد مظاهر المساواة بين الجنسين، إتاحة فرص تعليمية متساوية للذکور والإناث
العدالة في توزيع الثروات الطبيعية بين الدول يؤدى إلى جودة الحياة، وبالتالي جودة الصحة، وجودة التعليم ومخرجاته.
عقد شراکات بين المؤسسات التعليمية المحلية، وبين مثيلاتها على المستوى الإقليمي والعالمي يساعد على نقل الخبرات التعليمية والاستفادة منها، وهذا يؤدى إلى جودة التعليم ومخرجاته.
جودة التعليم تؤدى إلى مخرجات تتمثل قدرة المتعلمين على الابتکار.
وسوف تتناول هذه الورقة من بين السبعة عشر هدفا، الأهداف الأکثر ارتباطا بالتعليم.

abstract
The United Nations document for sustainable development is officially known as "transforming our world", and it includes seventeen goals set by the United Nations, and were approved by the United Nations General Assembly resolution in September 2015 and January 1, 2016, and included in the 2030 Sustainable Development Plan. These goals are general goals that fall into Below it is a group of 169 less general goals. These goals are not legally binding on any state. However, states abide by them and set plans for them to achieve them in accordance with the decision of the member states, which is a broad intergovernmental agreement that seeks to achieve these goals.
The viewpoint on the relationship between the United Nations 2030 Sustainable Development Goals and education is based on the following principles: -
1. The quality of health, and the quality of education and its outcomes are two basic pillars of a quality of life
2. There is a mutual interaction between the quality of health, and the quality of education and its outcomes
3. The availability of health quality components that leads to the quality of education and its outputs, and the quality of education and its outputs lead to public health awareness and thus availability of the elements of health quality.
4. Poverty, hunger and malnutrition negatively affect the quality of health, and thus the quality and outcomes of education.
5. One of the manifestations of gender equality is the provision of equal educational opportunities for males and females
6. Equity in the distribution of natural wealth among countries leads to the quality of life, and thus the quality of health, and the quality of education and its outputs.
7. Establishing partnerships between local educational institutions, and their counterparts at the regional and global levels, which help transfer educational experiences and benefit from them, and this leads to the quality of education and its outputs.
8. The quality of education leads to outcomes represented by the ability of learners to innovate.
9. This paper will deal with among the seventeen goals, the goals most related to education.