القيادة المدرسية ونظم التعليم في المدارس المصرية اليابانية ودورها في تحسين جودة التعليم وفق اهداف الخطة الاستراتيجية للتنمية المستدامة 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مسئـــــول المــتـــابــعــة التــعـــليـــمي بوحدة المدارس المصرية اليابانية وزارة التربية والتعليم

المستخلص

في ظل تحديات القرن الحادي والعشرين أصبح نجاح أي مؤسسة أو نظام لابد وأن يستند علي أهداف محددة وواضحة ومن هنا کانت الغاية من وجود أهداف للتنمية المستدامة (SDGs) والمعروفة رسميا باسم تحويل عالمنا وهي عبارة عن 17 هدف تم وضعهم من قبل نظم الامم المتحدة وقد ذکرت هذه الاهداف في قرار الجمعية العامة للأمم المتحدة في 25 سبتمبر 2015، وقد لوحظ ان هذه الأهداف بالرغم کونها غير ملزمة قانونا الا أن معظم الدول أهتمت بها واعتبرت الأهداف الإنمائية للألفية وهذه الاهداف السبعة عشر تتمثل في (الفقر- الجوع- الصحة- التعليم- تغيير المناخ- المساواة بين الجنسين- المياه – الصرف الصحي- الطاقة – البيئة- العدالة الاجتماعية)، وهي جميعها أهداف لحل العديد من قضايا التنمية الاجتماعية والاقتصادية، وعلي رأس هذه الأهداف والتي تمثل الانطلاقة لإصلاح اي مجتمع هو الاهتمام بتقديم جيد يلبي احتياجات الفرد والمجتمع ويساير الاتجاهات العالمية للتنمية والتطوير، وينص الهدف الرابع من أهداف التنمية المستدامة علي "ضمان التعليم الجيد المنصف والشامل للجميع وتعزيز فرص التعلم مدي الحياة للجميع" ومن هنا بدأت الدولة تستهدف التعليم کضرورة ضمن الخطة الاستراتيجية للدولة 2030 وکان هدفها الأساسي انبثاقا من أهداف التنمية المستدامة للتعليم هي " إتاحة التعليم والتدريب للجميع بجودة عالية دون التمييز وفي إطار مؤسسي وکفء وعادل مستدام وأن يکون متمرکزا علي المتعلم القادر علي التفکير والمتمکن فنيا وتقنيا وتکنولوجيا، بالإضافة إلي بناء الشخصية المتکاملة وإطلاق امکانيتها إلي أقصي مدي لمواطن معتز بذاته ، وتعتبر رؤية مصر 2030 تجسيدا لروح دستور مصر2014 والذي ينص في مادته (19) الباب الثاني "المقومات الاساسية للمجتمع" علي ان: " التعليم حق لکل مواطن هدفة بناء الشخصية المصرية والحفاظ علي الهوية الوطنية وتأصيل المنهج العلمي في التفکير وتنمية المواهب وتشجيع الابتکار وترسيخ القيم الحضارية والروحية وارساء مفاهيم المواطنة والتسامح وعدم التمييز وتلتزم الدولة بمراعاة اهدافه في مناهج التعليم ووسائله وتوفيره وفقا لمعايير الجودة العالمية".                          
وبالتالي ومن خلال ما سبق فإن الاهتمام بتقديم تعلم جيد أصبح ضرورة ملحة وقد تم وضع إطار قومي للإصلاح الشامل للتعليم في مصر لتحقيق نقلة نوعية توحيد المفاهيم وترکيز الجهود حول تحقيق الأهداف والأولويات للدولة فيما يتعلق بالتعليم بوضع محاور رئيسة وهي: وقد اعتمدت

أين نريد أن نکون في المستقبل؟
کيف يمکن الوصول إلى تحقيق ما نريد؟
التأکد أننا نتحرک في الاتجاه الصحيح؟

 
abstract
In light of the challenges of the twenty-first century, the success of any institution or system must be based on specific and clear goals. Hence, the purpose of the existence of the Sustainable Development Goals (SDGs), officially known as transforming our world, which is about 17 goals that have been set by the United Nations systems. These goals were stated in the United Nations General Assembly resolution on September 25, 2015, and it was noted that these goals, although not legally binding, but most countries paid attention to them and considered the Millennium Development Goals, and these seventeen goals are represented in (poverty - hunger - health - education - climate change. - Gender equality - water - sanitation - energy - environment - social justice), which are all goals for solving many social and economic development issues, and on top of these goals, which represent the starting point for reforming any society, is the concern for good provision that meets the needs of the individual and society and keeps pace with global trends For development and development, the fourth goal of the sustainable development goals stipulates “ensuring quality, equitable and inclusive education for all and enhancing lifelong learning opportunities for all.” Hence, the state began targeting education as a necessity within etc. The strategic plan of the state 2030 and its main goal, stemming from the sustainable development goals of education, is “to provide education and training for all with high quality without discrimination and in an institutional framework, efficient, just and sustainable, and to be centered on the learner who is able to think and is technically, technically and technically capable, in addition to building an integrated personality and unleashing its potential The maximum extent is for a self-proud citizen, and Egypt’s vision 2030 is an embodiment of the spirit of the Constitution of Egypt 2014, which states in Article (19) Chapter Two “The basic constituents of society” that: “Education is a right for every citizen with the aim of building the Egyptian personality, preserving the national identity and rooting the scientific approach to thinking and developing Talents, encouraging innovation, consolidating civilized and spiritual values, and establishing concepts of citizenship, tolerance and non-discrimination. The state is committed to observing its goals in educational curricula and methods, and providing it in accordance with international quality standards.
Consequently, and through the above, the interest in providing quality education has become an urgent necessity. A national framework for comprehensive education reform in Egypt has been developed to achieve a qualitative leap in unifying concepts and focusing efforts on achieving the goals and priorities of the state with regard to education by setting major axes, namely: It has been adopted
1. Where do we want to be in the future?
2. How can we achieve what we want?
3. Ensuring that we are moving in the right direction?