دور المنافسة في الارتقاء بالتعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الإدارة رئيس جامعة النهضة ببنى سويف

2 أستاذ التخطيط التربوي المساعد کلية التربية – جامعة أسيوط

المستخلص

تشهد مصر تطوراً کميا ونوعيا متسارعا في مجال التعليم العالي، حيث تزايدت أعداد مؤسسات التعليم العالي، وتنوعت البرامج والتخصصات المطروحة فيها، وتطورت تقنياتها وأنماطها التعليمية، وظهرت الجامعات الخاصة والأهلية والتکنولوجية، وذلک لإدراک القائمين على العملية التعليمية في مصر، العلاقة بين التعليم العالي والقدرة التنافسية وبالتالي القدرة على تحقيق النجاح لبرامج التنمية، فالجامعات هي مؤسسات رئيسية تعمل على خلق المعارف وتنمية المهارات الجديدة وتسهم بصورة مباشرة في النمو الاقتصادي وزيادة الإنتاجية ، وأصبح هناک ضرورة للاهتمام بتطوير المعرفة والإنفاق عليها، و تحول مجال المعرفة إلى محور للتنافس بين الدول والمجتمعات التي تتسابق فيما بينها على اکتساب مصادر القوة والتفوق الحضاري.
وفي إطار التوجه نحو العولمة وتأثيراتها المحتملة على التعليم العالي خاصة فيما يتعلق بترسيخ مفاهيم التنافسية في الأسواق المفتوحة، وما ستفرضه هذه الظاهرة من معايير ومحددات لتعزيز القدرات التنافسية لمؤسسات التعليم العالي ليس على المستوى القومي فحسب بل على المستوى العالمي يتطلب الأمر تغييراً جذريا في بيئة العمل وتنظيمه وفي محتوى المناهج وطرق التدريس وتخطيط التدريب في مؤسسات التعليم العالي لضمان جودة عالية ومميزة لبرامج التعليم، يمکنها من منافسة الغزو الکبير للجامعات والمؤسسات المختلفة.
abstract
Egypt is witnessing rapid quantitative and qualitative development in the field of higher education, as the number of higher education institutions has increased, the programs and specializations offered in them have diversified, their technologies and educational patterns have developed, and private, civil and technological universities have emerged, due to the awareness of those in charge of the educational process in Egypt, the relationship between higher education and competitiveness Consequently, the ability to achieve success for development programs. Universities are major institutions that work to create knowledge and develop new skills and contribute directly to economic growth and increase productivity. There has become a necessity to pay attention to knowledge development and spending on it, and to transform the field of knowledge into a hub for competition between countries and societies that are competing in what Among them, the acquisition of sources of power and civilized superiority.
In the context of the trend towards globalization and its potential impacts on higher education, especially with regard to establishing concepts of competitiveness in open markets, and the standards and determinants that this phenomenon will impose to enhance the competitive capabilities of higher education institutions, not only at the national level, but at the global level, a fundamental change in the work environment and its organization is required. In the content of curricula, teaching methods and training planning in higher education institutions to ensure high and distinctive quality of educational programs, enabling it to compete with the great invasion of universities and various institutions.