نظرة مستقبلية لتطوير برامج التعليم الفني في ضوء رؤية مصر 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس التعليم الصناعي وکيل کلية لتربية لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة جامعة أسيوط

المستخلص

في ظل ما يشهده العالم اليوم من تقدم علمي وتکنولوجي، وفي عصر اقتصاد المعرفة، يعد رأس المال البشري والاستثمار فيه أحد أهم العناصر في العملية الإنتاجية، والذي يجب أن يعد من خلال مجموعة من المؤسسات من أهمها مدارس التعليم الفني، وربطها باحتياجات سوق العمل.
ويقع على عاتق التعليم الفني قيامه بدور أساسي وفاعل في تلبية احتياجات المجتمع من القوى العاملة المؤهلة للتعامل مع التقنيات الحديثة، والقادرة على مواجهة التغيرات المتسارعة وانعکاساتها على طبيعة احتياجات سوق العمل من المهن والمهارات المتغيرة ، مما دعا العديد من الدول المتقدمة إلى السعي لتطوير هذا القطاع من التعليم والاستثمار فيه من خلال تکامل برامج التعليم الفني واتاحة فرص التعليم العالي لطلابها، وربطها باحتياجات سوق العمل ، وتأمين تجاوبه مع التغيرات العلمية والثقافية والتحولات الاجتماعية والأوضاع الاقتصادية المستجدة.
إن الاستثمار في تطوير نظام التعليم الفني من شأنه أن يشجع الطلاب المتفوقين على الالتحاق بهذا النوع من التعليم، والارتقاء بمستوى خريجيه بما يلبي احتياجات سوق العمل من العمالة الماهرة التي تساعد في تنمية الاقتصاد والمنافسة على المستوى الاقليمي والدولي. کما يحد من دخول أعداد کبيرة من مخرجات التعليم إلى سوق العمل وهي غير مؤهلة ولا تمتلک المهارة والخبرة المهنية اللازمة لسوق العمل، الأمر الذي يؤدي إلى انخفاض نسبي للقدرة التنافسية في الاقتصاد العالمي.
وفي هذا الإطار ولتحقيق أهداف التعليم الفني في ضوء خطة مصر 2030، فقد أعلن وزير التربية والتعليم الدکتور طارق شوقي، أن الدولة تعمل على تحويل مسار نظام التعليم الفني إلى نظام حديث يعتمد على التکنولوجيا في التدريس والتقويم، لتحويله إلى نظام تکنولوجي متطور قادر على المنافسة على المستوى العالمي، إذ يتمثل هدف خطة الوزارة لتطوير التعليم الفني في تخريج عمالة فنية مدربة، وفقا لمعايير الجودة العالمية لتوفير احتياجات المشاريع القومية الکبرى والاستثمارات الصناعية والزراعية بمصر وخارجها (1).
وفي ضوء ما سبق، فإن القوى البشرية المؤهلة تأهيلها علمياً وتقنياً، والمتمثلة في العمالة الماهرة ينعکس أثرها على إيجاد قوة جذب رئيسة للاستثمارات محلية کانت أم أجنبية، الأمر الذي يؤدى إلى إقامة مشروعات وإتاحة فرص عمل للقضاء على البطالة، وزيادة دخل الفرد، ومن ثم يمکن تصور العبء الکبير الملقى على عاتق التعليم الفني بصفة خاصة؛ لتأهيل هذه العمالة الفنية بکوادرها المتکاملة.
ومن هنا جاءت هذه الورقة البحثية لتقديم تصور حول تطوير برامج التعليم الفني لکي يلبي احتياجات خطط التنمية الصناعية ومتطلبات سوق العمل من خلال نظرة مستقبلية لتطوير برامج التعليم الفني في ضوء رؤية مصر 2030، وتتناول ثلاثة محاور هي:

أهداف التعليم الفني في ضوء رؤية مصر 2030.
التحديات التي تواجه التعليم الفني، وتعوق تحقيق أهدافه.
مقترح لتطوير برامج التعليم الفني في ضوء رؤية مصر 2030. الأخذ باستراتيجية التعلم الخليط أو الهجين في کل کليات الجامعة.

abstract
In light of the scientific and technological progress the world is witnessing today, and in the era of the knowledge economy, human capital and investment in it is one of the most important elements in the production process, which must be prepared through a group of institutions, the most important of which is technical education schools, and linking them to the needs of the labor market.
Technical education has a fundamental and effective role to play in meeting the needs of the community of manpower qualified to deal with modern technologies, able to face the rapid changes and their implications on the nature of the labor market needs of changing professions and skills, which called many developed countries to seek to develop this sector from Education and investing in it through the integration of technical education programs and the provision of higher education opportunities for its students, linking them to the needs of the labor market, and ensuring its response to the scientific and cultural changes, social transformations, and emerging economic conditions.
Investing in the development of the technical education system would encourage outstanding students to join this type of education, and raise the level of its graduates to meet the needs of the labor market for skilled workers that help in the development of the economy and competition at the regional and international level. It also limits the entry of large numbers of educational outputs into the labor market, which are unqualified and do not possess the skills and professional experience necessary for the labor market, which leads to a relative decline in competitiveness in the global economy.
In this context and to achieve the goals of technical education in light of Egypt's 2030 plan, the Minister of Education, Dr. Tarek Shawky, announced that the state is working to transform the course of the technical education system into a modern system that relies on technology in teaching and evaluation, to transform it into an advanced technological system capable of competition on The global level, as the goal of the Ministry’s plan to develop technical education is to graduate trained technical workers in accordance with international quality standards to provide for the needs of major national projects and industrial and agricultural investments in Egypt and abroad (1).
In light of the foregoing, the qualified manpower scientifically and technically qualified, represented by the skilled workforce, has an impact on creating a major attraction for local or foreign investments, which leads to the establishment of projects and job opportunities to eliminate unemployment and increase the per capita income. Visualize the great burden placed on technical education in particular; To qualify this technical manpower with its integrated cadres.
Hence, this research paper came to present a vision on developing technical education programs to meet the needs of industrial development plans and the requirements of the labor market through a future outlook for developing technical education programs in light of Egypt's 2030 vision, and it deals with three axes:
1. Objectives of technical education in light of Egypt's 2030 vision.
2. The challenges facing technical education and impeding the achievement of its objectives.
3. A proposal to develop technical education programs in light of Egypt's vision 2030. To adopt a mixed or hybrid learning strategy in all the university's faculties.