أثر التفاعل بين نمط عرض الدعم الإلکتروني ومستواه داخل الأنشطة البنائية الإلکترونية على تنمية مهارات إنتاج البرمجيات التعليمية لطلاب شعبة تکنولوجيا التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مساعد – قسم المکتبات والمعلومات وتکنولوجيا التعليم کلية التربية بالدقهلية، جامعة الأزهر

المستخلص

مستخلص البحث
 هدف البحث إلى تحديد أثر التفاعل بين نمط عرض الدعم الإلکتروني ( کلي- جزئي) ومستواه ( مفصل – موجز) داخل الأنشطة البنائية الإلکترونية في برنامج إلکتروني على تنمية مهارات إنتاج البرمجيات التعليمية، وقد تم إجراء تجربة البحث على عينة مکونة من (60) طالباً من طلاب الفرقة الرابعة شعبة المکتبات والمعلومات وتکنولوجيا التعليم بکلية التربية بتفهنا الأشراف دقهلية جامعة الأزهر، حيث تم تقسيمهم أربع مجموعات تجريبية؛ مجموعة (1) تلقت الدعم بنمط عرض کلي بمستوى مفصل، مجموعة (2) تلقت الدعم بنمط عرض کلي بمستوى موجز، مجموعة (3) تلقت الدعم بنمط عرض جزئي بمستوى مفصل، مجموعة (4) تلقت الدعم بنمط عرض جزئي بمستوى موجز، واشتملت أدوات البحث على (اختبار التحصيل المعرفي – بطاقة ملاحظة الأداء المهاري- بطاقة تقييم المنتج البرمجي)، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائيا بين أفراد العينة ککل في القياسين القبلي والبعدي لاختبار التحصيل المعرفي وبطاقة ملاحظة الأداء العملي لصالح القياس البعدي، کما أسفرت نتائج البحث إلى فاعلية نمط العرض الکلي بغض النظر عن مستوى الدعم، في التحصيل المعرفي والأداء العملي، وفاعلية مستوى الدعم الموجز بغض النظر عن نمط العرض، في التحصيل المعرفي والأداء العملي، ووجود تفاعل بين نمط عرض الدعم ومستواه على التحصيل المعرفي والاداء العملي؛ حيث جاءت أفضل المعالجات لصالح المجموعة الثانية والتي درست بالنمط ( کلي) والمستوى (موجز)، کما أثبتت النتائج عدم وجود فروق في نمط عرض الدعم أو مستوى الدعم أو التفاعل بينهما على جودة المنتج البرمجي.
abstract
The aim of the research is to determine the effect of the interaction between the online support offer (total-partial) and its level (detailed - brief) within electronic construction activities in an electronic program on developing educational software production skills. The research experiment was conducted on a sample of (60) students from Students of the fourth year, the Division of Libraries, Information and Educational Technology, Faculty of Education, with an understanding of supervision, Dakahlia University, Al-Azhar University, where they were divided into four experimental groups. Group (1) received support with a detailed level display at a detailed level, group (2) received support with a summary level display at a detailed level, group (3) received support with a partial level display at a detailed level, group (4) received support with a partial level display at a brief level, and included tools The research on (cognitive achievement test - skill performance note card - software product evaluation card), and the results of the research found that there is a statistical difference between the individuals of the sample as a whole in the pre and post measurements of the cognitive achievement test and the practical performance note card in favor of post measurement. The effectiveness of the overall presentation pattern, regardless of the level of support, in cognitive achievement and practical performance, the effectiveness of the level of summary support, regardless of the pattern of presentation, in cognitive achievement and practical performance, and the existence of an interaction between the pattern of support presentation and its level on cognitive achievement and practical performance; Where the best treatments came in favor of the second group, which was studied in the pattern (holistic) and level (summary). The results also demonstrated that there were no differences in the pattern of support offer or the level of support or the interaction between them on the quality of the software product

الكلمات الرئيسية